Starkt nyföretagande i Alvesta kommun

När Nyföretagarcentrum den 7 september presenterade statistiken för nyföretagandet i Sverige under första halvåret 2010 visar det sig att Alvesta kommun har förbättrat sina siffror kraftigt.

2009 rankades Alvesta kommun på 213:e plats bland landets 290 kommuner när det gällde nyföretagandet som mäts i antalet nya företag per 1000 innevånare. Under första halvåret 2010 har Alvesta kommun klättrat till en 58:e plats. Totalt har det startats 64 nya företag i kommunen hittills under 2010. För 2009 var motsvarande siffra 33. Det innebär en ökning med 93,9 procent, eller uttryckt i antal nya företag per 1000 innevånare 6,8 st.

Den kraftigaste ökningen hänför sig till aktiebolagen där det startats 30 stycken jämfört med 11 2009, en ökning med 172,7 procent. Denna tendens finns över hela landet och beror med all sannolikhet på att kravet på aktiekapital sänkts till 50 000 kronor.

Med sin placering som 58 i landet är Alvesta kommun bäst i Kronobergs län när det gäller graden av nyföretagande under första halvåret 2010.