Finnair, Skyscanner och Amadeus i nytt samarbete som ska förenkla resebokningar online

Resebranschen drivs idag av personliga och skräddarsydda reseupplevelser, samtidigt som prisjämförelsesajter gör avståndet mellan flygbolagens tjänster och resenärer längre. Därför går Amadeus samman med Finnair och den ledande prisjämförelsesajten Skyscanner för att utveckla den nya lösningen Amadeus Altea NDC. Lösningen ska göra det möjligt för resenärer att direkt på Skyscanners hemsida kunna boka Finnairs flyg och göra tillval, såsom bestämd sittplats, måltid och bagage, utan att de omdirigeras till flygbolagets hemsida.

Amadeus Altea NDC bygger på en gemensam API som är baserad på IATAs lösning NDC (New Distribution Capability) som i sin tur baseras på en XML-meddelandestandard.

Lösningen testas inledningsvis på Skyscanners plattform men ska även bli tillgänglig för andra prisjämförelsesajter och flygbolag som vill stärka sina kundrelationer, med personligare och en mer sömlös köpprocess.

För pressmeddelandet i sin helhet, klicka här.

Amadeus är en teknikinnovatör med lösningar och tjänster som kopplar ihop hela resebranschens ekosystem – från operatörer och återförsäljare till köpare och resenärer – vid resans alla skeden.

Vi har idag över 14 200 anställda, mer än 70 lokala kontor och är verksamma i fler än 195 länder. Amadeus huvudkontor är beläget i Madrid, forskning och utvecklingscenter bedrivs i Nice och all operativ verksamhet hanteras från ett datacenter i Tyskland. Vi har även regionala kontor i Bangkok, Boston, Dubai, Miami, São Paulo och Singapore.