Anders Wall-stipendium till internationell skåning med passion för Asien

Anders Wall-stipendium till internationell skåning med passion för Asien

ERIK HELLSTAM (f. 1985) från Ängelholm har erhållit 2011 års Anders Wall-stipendium för ett års praktik på Svenska Handelskammaren i Shanghai.

Eriks första flört med Asien kom via hans bror, som bodde i Singapore. Efter lumpen som fallskärmsjägare reste Erik dit och lyckades skaffa sig jobb som säljare på ett amerikanskt IT-företag. Efter ett besök hos en vän i Kina ville Erik ha ”mer Asien” och började läsa kinesiska i Shanghai. Valet av ett universitet med nästan inga västerlänningar snabbade på språkutvecklingen och när han efter jullov i Sverige tog transsibiriska järnvägen tillbaka till Shanghai kunde han stanna till på platser i det genuina Kina och kommunicera med människor han mötte. Kulturen öppnade sig alltmer och passionen för Kina stärktes.

– Kina är totalt annorlunda från väst, säger Erik. Man blir tvungen att ändra hela sitt tänkesätt och det är oerhört spännande. Här finns så många möjligheter, så mycket frihet och flexibilitet, så mycket fascinerande historia och kultur!

Att de stora kulturskillnaderna kan spela en många spratt har Erik själv erfarit och det är lärdomar han gärna förmedlar vidare till svenska företag.
– I Kina och Asien är det känsligt att tappa ansiktet och det är mycket viktigt att göra rätt, förklarar han. Ingen talar om för dig när du gör bort dig eller vad du gör för fel men konsekvenserna kan i värsta fall bli förlorade affärer och förtroendekapital.

För närvarande läser Erik till civilekonom med kinesisk inriktning vid Lunds universitet, en utbildning som inneburiten utbytestermin i Wuhan med ytterligare studier i det kinesiska språket, kulturen och historien. Han talar numera flytande mandarin.

I framtiden vill Erik gärna ägna sig åt eget företagande och helst inom något som har med Kina och Asien att göra. Han har flera idéer på jäsning. Men först vill han lära sig mera om hur det internationella affärslivet fungerar. Under året på Svenska Handelskammaren i Shanghai hoppas Erik få ett utökat kontaktnät och lära sig mer om vilka möjligheter och problem som möter svenska företag i Kina – och även kunna bidra med sina egna kunskaper.

Ladda ned pressbilder

Erik Hellstam, tel. 0737-511523
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls Stiftelser, tel. 070-6057906

Med sin stora befolkning, urgamla kultur och sitt numera allt effektivare näringsliv spelar Kina en betydelsefull roll i världssamfundet. Kina blir en allt viktigare marknad för Sverige och svenska företag. Mot denna bakgrund instiftades ett stipendium för ett års praktik vid Svenska Handelskammaren i Shanghai. Stipendiet utlystes första gången våren 2008. Svenska Handelskammaren utser själv stipendiat efter ansökningar och intervjuer. Kandidaten godkänns sedan av stiftelsens styrelse.