Anders Wall-stipendium till ung bioteknikforskare som gillar stamceller

Anders Wall-stipendium till ung bioteknikforskare som gillar stamceller

LOUISE ÅGREN (f. 1984) från Stockholm får Anders Walls stipendium för naturvetenskaplig forskning. Stipendiet är på 150.000 kronor.

Louise studerar på civilingenjörsprogrammet i bioteknik med inriktning på molekylär bioteknik vid KTH i Stockholm. I juni reser hon till det berömda Johns Hopkins University School of Medicine i Baltimore för ett halvårs forskningspraktik på Institute for Cell Engineering. Där ska hon forska för Dr. Yajie Liang, i professor Jeff W. M. Bultes team, med att utveckla stamcellsterapier för behandling av neurologiska sjukdomar, som till exempel multipel skleros (MS) och amyotrofisk lateralskleros (ALS), samt utveckla ny teknik för att visualisera celler.

– Anders Wall-stipendiet betyder oerhört mycket för mig, säger Louise. Det är ett fantastiskt kvitto på att någon tror på mig och tycker att det jag gör är bra! Stipendiet möjliggör min USA-vistelse, men framför allt är det en uppmuntran att fortsätta med forskarkarriären. Det känns fantastisk att kunna arbeta inom ett ämnesområde med så stor betydelse för så många människor och där det finns stor potential att i framtiden göra en insats i kampen mot svåra sjukdomar.

Det roligaste som finns är lärande och att utforska saker, samt att skapa och utveckla, tycker Louise. Forskning och vetenskap har fascinerat Louise sedan barndomen. Inspirerande besök på Tom Tits och Tekniska museet tillsammans med pappa väckte nyfikenheten på hur saker fungerar och hänger ihop. Senare blev det naturvetenskapligt program med forskningsinriktning på gymnasiet och sommarforskningsskola i Karlskoga. Men humaniora lockade också. Louise studerade idé- och lärdomshistoria i Lund innan hon övergick till KTH och biotekniken.
– Jag kände att humanioran inte var något jag ville satsa på professionellt utan att det var roligare att ha det som fritidsengagemang, förklarar hon.

På KTH:s kemisektion engagerade sig Louise bland annat i CHUST, en kommitté som ordnar praktikplatser på amerikanska universitet för studenter vid kemi- och bioteknikprogrammen på KTH. 2009 fick hon själv chansen att tillbringa nio forskningsveckor på Brown University och det var då drömmen om en forskningskarriär väcktes på allvar. Det var också genom CHUST hon fick kontakt med professor Jeff W. M. Bulte på Johns Hopkins.

Louise har även varit engagerad i Förbundet Unga Forskare, bland annat som projektledare för SIYSS (Stockholm International Youth Science Seminar), en veckolång konferens som sedan 1976 årligen anordnas i samband med Nobelveckan.  Förbundet bjuder då in 25 meriterade unga forskare (18-25 år) från hela världen som under en seminariedag presenterar sin forskning och inspirerar svenska ungdomar från gymnasium och högskola att ägna sig åt naturvetenskap. Programmet är oerhört uppskattat av deltagarna, som även blir bjudna till Nobelmiddagen.

Ladda ned pressbilder på http://www.wallstiftelsen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=122&Itemid=67&lang=sv

Louise Ågren, tel. 073-9814968
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906