Gräsklippning med gott samvete

Gräsklippning med gott samvete

Ny gräsklippare från VIKING med nordisk miljömärkning

VIKINGs nya gräsklippare MB 4 RV uppfyller kraven för Svanenmärkning, den officiella nordiska miljömärkningen som ges till produkter som belastar miljön betydligt mindre än andra likvärdiga produkter. Det är en bekräftelse på att VIKING har lyckats med sin målsättning att bygga en miljövänlig gräsklippare för hållbar skötsel av stora gräsmattor.

Minimal miljöbelastning

MB 4 R-serien är specifikt designad för bioklipp. Istället för att tömma gräsklippet i komposten finfördelar MB 4 R det avklippta gräset under klippningsprocessen och låter det falla tillbaka ner i gräsmattan. Det fina gräsklippet blir en naturlig näring som hjälper gräsmattan att växa.

Sammantaget besparar MB 4 RV miljön från överflödiga CO2-utsläpp. Från produktion och transport av konstgödning till de onödiga turerna med gräsklipp till komposthögen.

– Själva maskinen har också konstruerats för att orsaka minsta möjliga miljöbelastning. Det tryckgjutna höljet i aluminium, den pålitliga Kohler XT 675-fyrtaktsmotorn och de stora kullagren i hjulen håller i många år, vilket naturligtvis gör gräsklipparen till ett utmärkt miljöval. Ett annat skäl att välja MB 4 RV är att tillverkningsmaterialen är enkla att återanvända när maskinen väl ska bytas ut, förklarar VIKING:s produktchef Niklas Tillbrandt från Andreas STIHL Norden AB.

Genomtänkt arbetsmiljö

VIKING har även tagit hänsyn till användarens arbetsmiljö och försett MB 4 RV med ett lättstartat system för att användaren inte ska slita ut sig redan innan gräsklippningen påbörjats.

– Klippbredden är på 53 centimeter och MB 4 RV är utrustad med variabel växel, vilket gör att hastigheten kan anpassas efter gräsets förhållanden, markens terräng och användarens bekvämlighet. Tillsammans med Kohlers starka och pålitliga fyrtaktsmotor klarar MB 4 RV utmanande gräsmattor upp till 2500 kvadratmeter, säger Niklas Tillbrandt.

Den kraftiga konstruktionen gör MB 4 RV väl lämpad för trädgårdsarkitekter och andra yrkesverksamma med behov av en lätthanterlig gräsklippare. Den steglösa variabla framhjulsdrivningen gör det dessutom enkelt att styra gräsklipparen överallt.

– Kohler-motorn har försetts med en extra stor ljuddämpare, som tillsammans med den låga vibrationsnivån gör att MB 4 RV bullrar betydligt mindre än många andra gräsklippare i samma storlek.

Bekväm styrning

Styrets höjd ställs enkelt in för att passa alla användare. Greppet är tillverkat i ett mjukt, värmeisolerande material. Vibrationer och skakningar från motorn minimeras med hjälp av anti-vibrationselement. När maskinen ska transporteras eller ställas undan fälls styret enkelt ihop med snabblåset på sidan, vilket gör att maskinen upptar minimalt med utrymme. Klipphöjden kan ställas in i fem olika steg från 30 till 70 mm.

VIKING MB 4 RV – tekniska specifikationer:

Motor:Kohler-serien XT675 OHV SC

Motoreffekt:2,2 kW / 3,0 hk v. 2 800 r/min.

Drivning:Steglöst variabel växel

Klippbredd:53 cm