Lufta gräsets rötter för en vacker gräsmatta

Lufta gräsets rötter för en vacker gräsmatta

Ett lätt och ekologiskt trick för att hålla sin gräsmatta grön kallas vertikalskärning.

En gräsmattas rötter behöver luft, det är viktigt för god tillväxt framåt. Gräsmattans ålder spelar i hög grad roll: med tiden bildas kompakta rötter genom att rötterna inte får luft. Näring och vatten har svårt för att tränga igenom ytskiktet. Används gräsmattan flitigt, pressas luftkanalerna ihop, och detta medför att rötterna inte får möjlighet att ta upp näringsämnena optimalt. Det blir inte bättre av att löv och kvistar ligger som en matta över gräsmattan och riktigt fel blir det i områden med skugga, där man riskerar att mossan tar över.

Vertikalskärare

En vertikalskärare skär små hål i gräsmattan så att näringsämnen kan komma ner i jorden till rötterna. Görs detta flera gånger om året, gärna både vår och höst, hjälps den gamla gräsmattan till ett långt och grönt liv, och du blir av med eventuell mossa. Därtill skall det sägas att luftningen bör genomföras på torr jord.

VIKINGs vertikalskärare är utrustade med sju robusta dubbelknivar som effektivt tar bort mossa, dött gräs och lövrester. Samtidigt ser den till att gräsmattan får luft och att vatten och näringsämnen kommer ner till rötterna. Monteras en uppsamlare på maskinen, blir det enklare att samla upp dött material.

Arbetsdjupet kan ställas in upp till 25 mm, men man kan också välja att enbart ta bort mossa och övrigt ytskikt, och därmed låta rötterna vara i fred. Det finns både bensin- och en elektrisk modell, där båda har en arbetsbredd på 38 cm. Modellen LE 540 blev för övrigt bäst i test av tidningen Gör Det Själv (nr 6 2015).

Mer information om vertikalskärare hittar du på stihl.se