Ett par steg till mot perfektion

Ett par steg till mot perfektion

STIHLs mest sålda motorsågar för proffs uppdateras

Vad gör man, när man som STIHL bygger världens kanske bästa och mest sålda professionella motorsågar, nämligen modellerna MS 261 C-M och 362 C-M? Bägge sågarna är utmärkta verktyg till allround-arbeten som trädfällning, kvistning och uppkapning i park och skog.

Jo, man sätter sina ingenjörer till att gå igenom maskinerna med lupp för att hitta alla de detaljer, där små förbättringar kan ta maskinerna ännu ett steg eller två fram emot perfektion.

- Resultatet av utvecklingsavdelningens ansträngningar har blivit en rad förbättringar på bägge modellerna. Speciellt har STIHL haft fokus på vikten, som är sänkt med 200 gram på MS 362 C-M och 300 gram på MS 261 C-M. Det betyder, att bägge motorsågarna nu har världens bästa vikt/effekt-förhållande i sina respektive klasser. Viktreduktionen är främst uppnådd genom att använda lättare material, där det har varit möjligt, förklarar produktchef Niclas Zetterberg från Andreas STIHL Norden.

MS 362 C-M är en kraftig motorsåg med en 59 kubikcentimeter motor och en effekt på 3,5 kW (4,8 hk), medan MS 261 C-M är lite mindre med en 50 kubikcentimeter motor och en effekt på 3,0 kW (4,1 hk).

Mer markant design

Lägre vikt är dock inte den enda förbättringen på sågarna. Också cylindern på båda maskinerna är ändrad, där kylflänsarna har fått en ny utformning, som ger kylluften ett optimerat flöde samtidig som vikten på cylindern reducerats.

- Den mest synliga förändringen är en ny, mer markant utformning av kedjekåpan. Den har blivit mer elegant, men för den professionelle användaren är det nog viktigare att den nya designen ger bättre kontroll på sågen när den glider på trädstammen. Dessutom är den nya kåpan utformad så att risken för att spån packas ihop bakom kåpan minskar, berättar Niclas Zetterberg.

En tredje, väsentlig ändring är utformningen av barkstödet. Antalet klor är reducerat från fem till fyra, men i gengäld är den yttersta gripklon förlängd, så att den får bättre tag i stammen under fällning och kapning. Det gör det lättare och mer säkert att arbeta med sågen.

Ett litet irritationsmoment är borta

För många professionella användare är det ett litet irritationsmoment, att man ska skifta läge på stoppreglaget, varje gång sågen stängts av och sedan ska startas igen. Därför har STIHLs ingenjörer nu utvecklat en ny, smart finess, så att reglaget alltid går tillbaka till driftläge efter stopp. En liten förbättring, men också ett dagligt irritationsmoment mindre.

Full effekt från start

Bägge motorsågarna är utrustade med STIHLs avancerade, elektroniska M-Tronic styrning, som löpande justerar in förgasaren efter de varierande betingelser, en såg utsätts för under arbetsdagen. Hjärtat i styringen är en mikroprocessor, som konstant bearbetar information som varvtal, temperatur, bränslekvalitet höjd över havet. Informationen omsätts i en precis elektronisk styrning av tändtidpunkt och bränsledosering. I praktiken betyder det, att användaren aldrig behöver bekymra sig om att justera förgasaren. Det sker helt automatisk i "real tid". Det betyder också, att både MS 261 C-M och MS 362 C-M ger full effekt omedelbart efter start, oavsett om motorn är varm eller kall.

Stihl MS 261 C-M

Motor: 50,2 cm3 2MIX