Ferry Svan är regerande juniorvärldsmästare men lämnar nu rookieklassen i Timbersports för att försöka ta en plats i det svenska seniorlandslaget. Nordiska Mästerskapet avgörs den 24–26 augusti på Kungstorget i Göteborg.

Juniorvärldsmästaren Ferry Svan knackar på dörren till svenska landslaget i Timbersports

Den 24–26 augusti avgörs Nordiska Mästerskapen i Timbersports i Göteborg. Det svenska landslaget är regerande nordiska mästare och kan inför tävlingarna få förstärkning av juniorvärldsmästaren Ferry Svan. Endast 21 år gammal lämnar Ferry rookieklassen för att försöka slå sig in i seniorlandslaget.

När Nordiska Mästerskapen arrangeras i Göteborg är det första gången tävlingen avgörs i en storstad. Sverige kommer att ställa upp med två lag och de får möta team från Norge och Danmark. Inte minst vill norska laget visa framfötterna eftersom VM i Timbersports arrangeras 2–4 november i norska Lillehammer. Lagkapten för det svenska landslaget är Hans-Ove Hansson och i dagarna får han ta ställning till om Ferry Svan redan nu är mogen att tävla för förstalaget.
– Ferry är en otrolig tävlingsmänniska och förmodligen den svenska atlet som tränar hårdast av alla. Det var ju dessutom svårt att undvika bli imponerad på vilket sätt Ferry blev juniorvärldsmästare tidigare i år. Sedan ska alla veta att det är ett stort steg att gå från junior till seniorklassen, säger Hans-Ove Hansson.
Efter segern i Hamburg före sommaren har Ferry Svan fortsatt att träna hårt och målmedvetet. Det blev dock ett litet avbräck i samband med en uppvisningstävling för två veckor sedan då Ferry under momentet Springboard ramlade ner från en meters höjd och stukade foten. – Det resulterade i en ofrivillig vila från träningen men de senaste dagarna känner jag inte av stukningen längre, konstaterar Ferry Svan.
I samband med att Ferry har lämnat rookieklassen har han också investerat i en så kallad ”monstersåg” som används under den avslutande grenen Hot Saw i det individuella mästerskapet. Motorsågen är specialtillverkad, väger 27 kg och har över 65 hästkrafter. – Det gäller att ha spikskorna väl surrade annars är det sågen som tar kommandot. Det blir en utmaning att för första gången tävla i Hot Saw inför en större publik. – Jag känner mig i varje fall mogen att ta steget till seniorerna och hoppas, om jag blir uttagen, att jag kan bidra till att Sverige på nytt blir nordiska mästare. I det individuella mästerskapet siktar jag på en plats bland de fem bästa i några av delgrenarna, säger Ferry Svan. Det kan vara värt att notera att inför junior-VM i Hamburg så hade Ferry också målsättning att hamna bland de fem bästa. Det slutade med guld!