Emil Hansson och Ferry Svan är taggade inför rookie-VM och Champions Trophy som avgörs i Marseille den 26 maj. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Svenska landslaget i STIHL Timbersports finslipar formen inför årets säsong

Två veckor innan säsongen drar igång för STIHL Timbersports arrangerades ett nordiskt träningsläger i Lillehammer för att finslipa tekniken inför årets tävlingar. Det svenska landslaget har minst sagt slipat formen inför den kommande säsongen. I Lillehammer har de fått tips från Dave Jewett som har nästan 30 års erfarenhet som utövare inom STIHL Timbersports. Och för två veckor sedan samlades den svenska truppen för ett träningsläger i Orsa där amerikanen, och en av de främsta inom sporten, Matt Cogar hjälpte till att putsa resultaten i grenarna.

Förra året smällde det svenska landslaget i STIHL Timbersports till med flera medaljer. Under nordiska mästerskapen som arrangerades i Göteborg tog Sverige både guld och brons i lagtävlingen. I de individuella mästerskapen stod hela tre svenskar på pallen i slutet av tävlingarna. För Ferry Svan, regerande juniorvärldsmästare, drar säsongen igång på riktigt när Champions Trophy ska avgöras och träningslägren har bidragit till uppladdningen.

– Det är verkligen värdefullt att få lära sig av någon med erfarenhet inom sporten och att de tittar på de tekniska detaljerna. När man tränar hemma så finns det ingen som tittar på ens rörelse utifrån och då ligger fokusen på mängdträning, styrka och kondition, säger Ferry Svan.

Emil Hansson gör sin första tävling i stora mästerskapssammanhang och representerar Sverige i rookie-VM. Förra året ställde han upp i juniortävlingarna i nordiska mästerskapen och tog ett silver efter tjecken Jan Kamir. Med andraplatsen blev han direktkvalificerad till rookie-VM i Marseille och ska nu tävla om att ta över mästerskapstiteln från Ferry Svan.

– Det är bra att få möjlighet att hugga i fint virke som vi tävlar med och att få testa tävlingsyxorna. På träningslägret i Orsa hade Matt mycket bra att säga som man kan ta med sig i sin egen träning och sådant som man själv inte ser, kommenterar Emil Hansson.

Jämfört med förra säsongen har det svenska landslaget lagt ner mer tid på träning i år. Antal träningsläger har blivit fler, både i Sverige och utanför. Det finns också fler lovande talanger som nu tränar med landslaget och under träningslägret i Orsa var det 12 juniorer

– Det har gått väldigt bra för Emil och att han har kvalat in till rookie-VM. Man kommer inte dit utan att ha levererat bra resultat, säger Hans-Ove Hansson och fortsätter:

– Ferry är en tävlingsmaskin som är absolut bäst när det väl gäller. Nu handlar det om att åka till Marseille och lära sig när han tävlar mot världseliten.

Både Emil och Ferry har tränat för fullt sedan VM i Lillehammer i november. Stockar har sågats, huggits och kluvits för att komma i bästa möjliga form inför mästerskapen. För Ferry har det inneburit att träna mycket på grenarna med yxa för att kapa sekunder i de konditionskrävande grenarna i Champions Trophy. En fördel blir att ha så bra kondition som möjligt och ta in tid där de äldre, och mer erfarna, atleterna tappar.

– Det krävs mer hjärta och lungor eftersom mina tider inte är på samma nivå som de mer erfarna. Jag ska hitta det lilla sista som ska till nu efter träningslägret. Det behöver jag nu när jag kom in på ett wildcard och jag ska göra allt vad jag kan för att inte komma sist, kommenterar Ferry.

För Emil blir deltagandet i rookie-VM det största mästerskapet hittills och fokusen ligger på att förbättra sina personliga rekord och att få erfarenhet av tävlingar som sätter stor press med höga publiksiffror och annat som kan påverka runt omkring.

– Ferry vann sist men jag ska göra mitt bästa så långt det räcker. Det hade varit jättekul att få kliva upp på pallen. Att få kunna träna med Ferry har ju självklart sina fördelar och även att ha pappa som lagkapten. Jag lär mig mycket av dem och de gör mig bättre och det ger motivation att träna, berättar Emil.

Årets säsong startar med tävlingarna i franska Marseille den 26 maj med både rookie-VM och Champions Trophy. Emil Hansson är först ut med rookie-VM och därefter avgörs Champions Trophy med de främsta atleterna i världen och Ferry Svan är en av dem. Den 8–10 juni avgörs de nordiska mästerskapen som i år arrangeras i danska Roskilde. Tävlingsåret avslutas med VM den 19–20 oktober när Liverpool för första gången någonsin står som värd.

Rookie-VM och Champions Trophy går att följa på https://www.stihl-timbersports.com, https://www.facebook.com/stihltimbersports och https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv. Rookie-VM sänds från klockan 16.00 och Champions Trophy startar klockan 19.00.

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 0703-11 95 13, info@hohevent.se

Jan-Olof Ekelund, Presskontakt, More PR, 0705-92 75 66, joe@morepr.se

Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Ytterligare textunderlag och bilder finns att hämta på Stihls nyhetsrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-stihl-norden-ab

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. Champions Trophy och rookie-VM avgörs 2018 den 26 maj i franska Lillehammer. Tävlingarna består av fyra grenar; två med yxa, en med motorsåg och en med såg. Läs mer på www.stihl.se.