Imponerande helsvensk prispall på Nordiska Mästerskapen i Timbersports 2018. Överst Calle Svadling, tvåa Ferry Svan och trea lagkapten Hans-Ove Hansson.

Sverige går för guld i nordiska mästerskapen i Timbersports

Efter framgångarna i Marseille i maj när Champions Trophy och rookie-VM avgjordes har Sverige visat att landet är att räkna med i internationella sammanhang. Närmast väntar nordiska mästerskapen i Roskilde. Sverige ställer precis som förra året upp med två lag och nyheten för i år är Ferrys kliv upp till förstalaget.

– Det känns naturligt att vara med i förstalaget efter att jag det senaste året varit med och tävlat i både lag-VM och bevisat att jag förtjänade mitt wildcard i Champions Trophy med en åttonde plats, säger en nöjd Ferry.

I år gör även Dan Gyris comeback efter ett skadedrabbat år. Till meriterna hör bland annat en fjärdeplacering i lag-VM när det avgjordes 2014 i Innsbruck. Sverige har också tagit en åttonde plats 2016 i Stuttgart.

– Vi har ett starkt första- och andralag i år och med det ska vi kunna klara våra mål. Pontus Skye är stark i år, Calle är regerande mästare och Ferry tränar mer än någon annan. Vi har även en kommande generation atleter som ska visa upp sig, säger Hans-Ove.

Calle Svadling har tränat hårt det senaste året för att återigen kamma hem titeln som nordisk mästare. Förutom träningsläger i både USA och Lillehammer tidigare i år är han nyligen hemkommen från ett ytterligare träningsläger i USA. Precis som resten av laget fokuseras det bara på en sak – guld.

– Det finns inget annat att tänka på, det ska bli en förstaplats. Dessutom har vi två otroligt starka lag så jag är inte orolig, kommenterar Calle.

Nytt för i år är att direktkvalificeringen till VM är borttagen. Nu är det tiderna som registreras under nordiska mästerskapen som gäller. De atleterna med de bästa tiderna internationellt sett kvalificeras till VM senare i år. Därför är tiderna under de nordiska mästerskapen i år viktigare än någonsin.

Sveriges förstalag
Calle Svadling
Ferry Svan
Pontus Skye
Dan Gyris

Sveriges andralag
Johannes Eriksson
Emil Hansson
Samuel Hell
Emil Svensson
Hans-Ove Hansson

Rookies
Mattis Emretsson
Adam Bjöns
Johan Staf
Jon Busk

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 0703-11 95 13, info@hohevent.se

Jan-Olof Ekelund, Presskontakt, More PR, 0705-92 75 66, joe@morepr.se

Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Ytterligare textunderlag och bilder finns att hämta på Stihls nyhetsrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-stihl-norden-ab

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. Nordiska mästerskapen avgörs 8-9 juni i danska Roskilde. Tävlingarna består av fyra grenar; två med yxa, en med motorsåg och en med såg. Läs mer på www.stihl.se.