Svenska laget efter en imponerande seger i Nordiska Mästerskapen i augusti i Göteborg. Från vänster: Pontus Skye, Johannes Eriksson, Hans-Ove Hansson och svenske mästaren Calle Svadling.

VM i Timbersports avgörs i helgen – vem lyckas utmana Australien och Jason Wynyard?

Håkons Hall i norska Lillehammer blir skådeplats när VM i Timbersports avgörs den 3–4 november. Förhandsfavoriter är de regerande mästarna Australien och världsmästaren Jason Wynyard från Nya Zeeland. Svenska laget har som mål att förbättra förra årets plats i kvartsfinalen.

Det blir underhållning och tävlingar på högsta nivå när VM i Timbersports avgörs till helgen. Närmare 100 atleter från 20-talet nationer gör upp om mästerskapet i lag och individuellt. I lagtävlingen är Australien förhandsfavorit men utmanas av både Nya Zeeland, USA, Kanada och Tyskland. Australien, som även går under smeknamnet ”Chopperros” har lagt beslag på lagsegern tre år i rad och satte i senaste VM i Stuttgart ett nytt och imponerande världsrekord på 46,45 sekunder. Laget är nu ute efter fjärde raka vinsten och har en stark frontfigur i Brad de Losa som för övrigt plockade hem Champions Trophy* i våras i Hamburg. Samma tävlingshelg där Ferry Svan blev juniorvärldsmästare.

Brad de Losa är självklart en av atleterna som utmanar den regerande individuella mästaren Jason Wynyard från Nya Zeeland. Wynyard har dock en sällsynt förmåga att vara bäst när det gäller och han har stått överst på prispallen åtta gånger de senaste tio åren. Det enda som talar emot den 1,95 meter lång och 135 kilo tunga vedklyvaren är åldern. Jason Wynyard har hunnit bli 43 år men uppges vara i toppform även till årets VM. Han planerar för att hugga till sig nya mästartitlar i varje fall fem år till, tio om kroppen håller. Andra starka namn att hålla reda på är Mitch Hewitt från Kanada, Matt Cogar, USA och Martin Komarek från Tjeckien. Sveriges representeras av Calle Svadling som är både svensk och nordisk mästare och nu får Calle för första gången mäta sig med världseliten på individuell nivå under ett VM.

* Champions Trophy är en prestigefylld tävling där de åtta bäst rankade atleterna i världen gör upp om titeln. Till nästa år i Marseille är Ferry Svan inbjuden som en av två atleter med ”wildcard”.

Program för VM i Timbersports 2017

Torsdagen den 2 nov
Kval till den individuella tävlingen, Sverige representeras av Calle Svadling.

Fredagen den 3 november, 19:00
Lagtävlingen avgörs, Australien regerande mästare.

Lördagen den 4 november, 19:00
Individuella tävlingen avgörs, Jason Wynyard, Nya Zeeland, regerande mästare.

Tävlingsmomenten i Timbersports
I lagtävlingen ingår fyra delmoment. I den individuella tävlingen tillkommer Springboard och Hot Saw.

Underhand Chop simulerar uppdelningen av ett redan fällt träd. Den tävlande står på en 32 cm tjock stock som ska bearbetas med en yxa från båda sidorna tills den klyvs. Världsrekordet 12,39 sek, svenska rekordet 21,33 sek.

Stock Saw. En motorsåg används för att två träskivor ska sågas med ett skär nedåt och ett uppåt inom ett förmarkerat område på 10 cm. Om skivorna inte är hela eller markerings-linjen överträds diskas atleten. Världsrekordet 9,95 sek, svenska rekordet 10,79 sek.

Standing Block Chop simulerar fällningen av ett träd med yxa. Den upprättstående stocken med en diameter på 30 cm ska fällas med slag från båda sidor. Världsrekordet 12,33 sek, svenska rekordet 22,57 sek.

Single Buck genomförs med en tvåmeter lång handsåg. En träskiva sågas av från en vågrätt placerad stock på 46 cm i diameter. För att sågen inte ska fastna minskas friktionen med hjälp av en olja som sprejas på under tävlingsmomentet. Världsrekordet 9,40 sek, svenska rekordet 13,04 sek.

Springboard är kanske den mest spektakulära grenen. Genom att ge plats för två stegbrädor ska atleten på den översta brädan och ca två meter över marken hugga av ett träblock med 27 cm i diameter. Springboard kallas också kungagrenen eftersom det inte bara handlar om teknik och kraft utan också balans och mod. Världsrekordet 35,67 sek, svenska rekordet 1.03,72 sek.

Hot Saw är det andra momentet där motorsåg används. En stock med en diameter på 46 cm ska sågas upp så snabbt som möjligt i tre träskivor inom en markering på 15 cm. Motorsågen får ha max 80 hk, väger ca 27 kg och har en kedjehastighet på 250 km/h. Världsrekordet 5,20 sek, svenska rekordet 6,47 sek.

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 0703-11 95 13, hans-ove.hansson@alvdalen.com

Jan-Olof Ekelund, Presskontakt, More PR, 0705-92 75 66, joe@morepr.se
Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se
Ytterligare textunderlag och bilder finns att hämta på Stihls nyhetsrum på Mynewsdesk:

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. VM avgörs 2017 den 2–4 november i norska Lillehammer. Tävlingarna har sex discipliner: tre med yxa; Springboard, Standing Block Chop och Underhand Chop, och tre med såg och motorsåg; Stock Saw, Single Buck och Hot Saw. Läs mer på www.stihl.se.