APM Terminals Gothenburg är först i Norden med att ansluta sig till TradeLens

APM Terminals i Göteborg är först i Norden med TradeLens

Komplicerade system, många mellanhänder och manuellt arbete, innebär ökade kostnader. För att skapa effektiva och säkra metoder för den globala handeln, krävs ett nytt verktyg. Lösningen stavas TradeLens.

En förundersökning av behovet av TradeLens, visade bland annat att en skeppning av avokado från Mombasa till Rotterdam involverade 30 aktörer, fler än 100 människor och 200 informationsutbyten. Processen var inte bara krånglig, dyr och manuell, utan utsattes även för mutor och bedrägerier. Utan TradeLens, hade det sett ut på samma sätt om exporten hade gått till Göteborg.

För att på ett effektivt sätt kunna hantera leveranskedjor, behöver pålitlig data från flera källor. TradeLens är ett neutralt branschverktyg som används till att lagra och överföra data och information på ett säkert sätt, för att underlätta samarbeten för den globala handeln.

EDI har varit branschens standardsystem i decennier, men precis som i andra industrier, pågår en digital transformation. Vi kan inte längre lita på data som inte är i realtid. EDI är kostsamt att installera och underhålla, det kräver mer personal och det finns dessutom en risk att systemet kollapsar. Genom TradeLens öppnas möjligheter att kunna fokusera på flexibilitet och snabbhet, inte bara inom programvaruutveckling, utan även i den allmänna verksamheten där fokus istället kan läggas på andra värdeskapande aktiviteter. Att gå från ett EDI-system till en molnbaserad och helt säker plattform, som inte bara hanterar leveransdata, utan också digitala dokument, kommer att innebära omedelbara kostnadsbesparingar.

APM Terminals Göteborg är den enda terminalen i Norden som är direkt kopplad till TradeLens. Det möjliggör för varuägare, speditörer, åkerier och rederier att frakta sitt gods via Göteborg för att få tillgång till data via TradeLens.

- Att ansluta oss till digitaliserade lösningar är viktigt för oss på APM Terminals i Göteborg. Att skapa effektiva och säkra leveranskedjelösningar blir allt viktigare, och vi är glada över att vara den enda terminalen i Norden som möjliggör just detta. Det nya verktyget gör det även möjlighet att spåra gods i realtid genom hela leveranskedjan, säger Morten Brühl, CCO på APM Terminals Göteborg.