Apotek Hjärtats köp av Vårdapoteket slutfört

Apotek Hjärtats förvärv av Vårdapoteket har godkänts av myndigheterna och köpet slutförs idag. Apotek Hjärtat omfattar nu över 300 apotek med en omsättning på drygt 9 miljarder kronor.

Konkurrensverket och Läkemedelsverket har tidigare godkänt Apotek Hjärtats köp av Vårdapoteket. Idag slutförs köpet formellt.

- Förvärvet av Vårdapoteket har fått ett positivt mottagande av både medarbetare och kunder. Vi ser fram emot att nu få inleda arbetet med att integrera Vårdapoteket i vår verksamhet, säger Anders Nyberg, VD för Apotek Hjärtat.

Vårdapotekets 27 apotek är belägna vid universitets-, läns-, och länsdelssjukhus i södra och mellersta Sverige. Apoteken kompletterar Apotek Hjärtats apoteksnät och samtliga kommer att drivas vidare.

Integrationsarbetet inleds omgående och förväntas vara slutfört i oktober. I samband med detta tar Apotek Hjärtat också över läkemedelsförsörjningen till sjuk- och hälsovården i flera regioner och landsting som har avtal Vårdapoteket. Apotek Hjärtat har ambitionen att utveckla denna verksamhetsgren ytterligare.

Kommunikationschef Jonas Mjöbäck 0733-12 79 81, jonas.mjoback@apotekhjartat.se

• vårdapoteket
  • fusion

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 275 apotek runt om i landet. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.