Gratis blodtrycksmätning på Alla Hjärtans dag

På Alla Hjärtans dag den 14 februari erbjuder Apotek Hjärtat gratis blodtrycksmätning. Tjänsten finns på cirka 120 apotek inom kedjan. Du behöver inte boka tid och det tar bara några minuter att få koll på blodtrycket. Men det är viktigt att ta det lugnt en stund innan. Tänk på ditt hjärta på Alla Hjärtans dag!

Ungefär en fjärdedel av alla vuxna i Sverige har högt blodtryck, men många vet inte om det. Huvudvärk och trötthet kan vara tecken på att hjärtat måste arbeta hårdare än normalt. De flesta märker dock inte av sitt höga blodtryck utan får veta det först vid en kontroll.

Högt blodtryck är en riskfaktor för framtida hjärt-kärlsjukdomar, till exempel stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdomar och demens. Att regelbundet kontrollera blodtrycket är därför viktigt. Blodtrycksmätning är också ett sätt följa upp effekten av ändrade vanor eller hur din läkemedelsbehandling mot högt blodtryck fungerar.

Blodtrycksmätning hos Apotek Hjärtat utförs av farmaceuter eller apotekstekniker med särskild utbildning. Förutom hjälp med att tolka blodtrycksvärden ger våra farmaceuter enklare råd om läkemedel och målblodtryck. Kunder kan också få livsstilsråd och stöd inför läkarbesök, till exempel vilka frågor som är lämpliga att ställa till doktorn.

– Ofta är det enklare att besöka ett apotek än att passa vårdcentralens tider. Medarbetare inom Apotek Hjärtat som mäter blodtryck är väl insatta i när en kund ska hänvisas till sjukvården, säger Annika Svedberg, chef för Farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

Blodtrycksmätning erbjuds i dag på omkring 120 av Apotek Hjärtats 270 apotek. En lista över vilka finns på apotekhjartat.se. Det går också bra att kontakta Kundkontakt (telefon 0771-405 405) för att få reda på vilka apotek som har tjänsten.

Ordinarie pris för blodtrycksmätning hos Apotek Hjärtat är 60 kronor. Man behöver inte boka tid.

Viktigt att inte vara stressad
För att blodtrycksmätningen ska bli så rättvisande som möjligt ska du:

• sitta ned och vila cirka tio minuter innan
  • inte mäta när du är stressad och har bråttom
  • undvika rökning och kaffe en halvtimme innan

Tf presschef Erika Burlin Hellman, 0727-15 94 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

• alla hjärtans dag
  • blodtrycksmätning
  • e-recept

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 300 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.