Inbjudan - Socialministern inviger Apotek Hjärtats varuförsörjning

Bättre läkemedelstillgänglighet när  Apotek Hjärtat tar över distribution

Tre år efter omregleringen går det idag fler apotek per invånare än någonsin och öppettiderna är längre. Samtidigt är tillgängligheten på läkemedel beroende av att distributionsstrukturerna från monopoltiden förändras. Ett nytt synsätt, där slutkonsumenten står i fokus, måste införas genom hela värdekedjan för att regeln att tillhandahålla läkemedel inom 24 timmar ska kunna bli verklighet.

Under 2012 startade Apotek Hjärtat sin egen varuförsörjning. Med en effektivare logistik säkras kontrollen över hela ledet från läkemedelsleverantörer till konsument vilket ökar tillgängligheten. I mars levereras 6 av 10 konsumentvaruförpackningar via ApoPharm Distribution, som därmed gått om Oriola i antal orderrader som distribueras till Apotek Hjärtats apotek.

Den 6 mars invigs Apotek Hjärtats varuförsörjning i Norrköping. På plats är socialminister Göran Hägglund och Apotek Hjärtats vd Anders Nyberg. Representanter för media  välkomnas på invigning med efterföljande visning av lagret.

Tid:     6 mars 2013

Plats:     PostNord Logistik TPL:s lager Händelö 1, Hanholmsvägen 49, Norrköping

Program:

12.45  Insläpp och säkerhetsgenomgång

13.00  Invigningstal

Göran Hägglund, socialminister

Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat

Gunter Bergenroth, produktionschef PostNord Logistik TPL AB

13.30  Rundvandring och frågestund på lagret

14.00   Avslut

Apotek Hjärtat samarbetar med PostNord Logistik TPL kring leveranser av läkemedel och handelsvaror till kedjans 276 apotek. Av säkerhetsskäl måste deltagare föranmälas. Anmäl deltagande senast till 5 mars till johanna.bjorklund@apotekhjartat.se.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-297 327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• kundbehov
  • läkemedel
  • varuförsörjning

• Norrköping

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 275 apotek runt om i landet. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.