Pollenutbrott på gång - behandla tidigt och minska besvär

Sveriges pollenallergiker kommer snart att drabbas av de första besvären med pollen. Men många pollenallergiker missar starten och skulle kunna må betydligt bättre om de påbörjade sin behandling i tid.

Några dagars värme är allt som behövs för att tidigblommande träd som al och hassel ska utlösa de första besvären för pollenallergikerna. Förra året noterades halter av pollen redan i februari i de sydligaste delarna av Sverige, vilket syns i Apotek Hjärtats statistik över försäljningen av receptfri allergimedicin.

-      De som vet med sig att de är allergiska mot pollen skulle kunna må bättre om de följde de pollenscheman och pollenprognoser som finns. Vi kan notera att många blir lika förvånade varje år över att al- och hasselsäsongen kommer igång så tidigt på året. Jag har själv tre barn som är drabbade av pollenallergi, och jag vet av erfarenhet hur viktigt det är att man påbörjar sin allergibehandling i tid för att minska besvär såsom trötthet. Förebyggande behandlig skulle förbättra för många allergiker, säger Camilla Olsson, apotekschef på Apotek Hjärtat Entré och Södra Förstadsgatan 40 i Malmö.

De vanligaste symtomen på pollenallergi är att ögon och näsa börjar rinna och klia. Det sistnämnda är det som skiljer pollenallergin från en vanlig förkylning. Förkylning, stress eller trötthet kan göra att man reagerar kraftigare.

-      Eftersom man kan reagera olika på olika ämnen vid olika tillfällen kan det vara ganska lätt att missa att besvären beror på allergi. Dessutom är inte alla medvetna om att det de uppfattar som en vanlig förkylning kan vara pollenallergi. Där kan vi på apoteken hjälpa till att identifiera symtomen och ge råd om lämplig behandling, säger Camilla Olsson.

Obehandlad pollenallergi orsakar trötthet, försämrar arbetsprestationerna och kan öka antalet sjukdagar.

De flesta pollenallergiker har inte så stora besvär att de besöker läkare. De som misstänker att deras besvär orsakas av pollenallergi kan prova receptfria läkemedel mot allergi som nässprayer, ögondroppar eller allergitabletter. Vilken medicin som passar beror på hur kraftiga besvären är och i vilken omfattning näsa och ögon är inblandade. Vid besvär i både ögon och näsa är tabletter att föredra. Vid besvär enbart i ögonen är ögondroppar ensamt eller i kombination med tabletter det bästa, och besväras man endast av symtom från näsan kan det vara tillräckligt att behandla med nässpray mot pollenallergi det bästa. Däremot bör man inte använda vanlig nässpray mot förkylning vid pollenallergi.

Camilla Olsson, apotekschef på Apotek Hjärtat Entré i Malmö och Södra Förstadsgatan 40, tipsar:

Förebyggande råd
1.    Var uppmärksam på symptom och pollenprognoser så att du kan påbörja din behandling i god tid.
2.    Vid lindriga besvär räcker det oftast om man behandlar sig med receptfria allergimediciner.
3.    Ju tidigare på säsongen du kan börja medicinera desto mindre besvär.

Råd under pollensäsongen

1. Duscha håret på kvällen så att pollen inte fastnar på huvudkudden.
  2. Vädra inte sängkläder eller torka tvätt ute.
  3. Byt kläder när du varit utomhus.
  4. Undvik närkontakt med pälsdjur som har varit ute eftersom pollen ofta fastnar i deras päls.
  5. Motionera utomhus på morgonen medan daggen fortfarande binder pollen.
  6. Sov med stängt fönster under natten.
  7. Ta kontakt med kunnig personal på apoteken för råd om behandling.

Under pollensäsongen finns dagliga pollenprognoser på Naturhistoriska Riksmuseets hemsida; www.nrm.se Direktlänk: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/dagenspollenprognos.41.html

• pollensäsong
  • receptfria läkemedel
  • allergiläkemedel

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 250 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.