Posten blir transportör för Apotek Hjärtats varuförsörjning

Apotek Hjärtat ingår ett samarbete med Posten som ny leverantör för varutransporter. Avtalet ersätter det tidigare avtalet med Panaxia. Tjänsten skall innefatta möjligheter till dagliga leveranser till alla Apotek Hjärtats apotek inom 24 timmar.

Posten har sedan den 19 september levererat varor från Apotek Hjärtats distributionslager i Norrköping ut till kedjans drygt 270 apotek.

- Posten har ansvarat för den övergångslösning som gällt sedan Panaxias konkurs. Vi är nöjda med att detta kunnat hanteras så smidigt och vi inleder nu ett långsiktigt samarbete med Sveriges största logistikleverantör. Vi får nu ännu bättre förutsättningar att hålla rätt lager och säkerställa leveranser i tid, säger Jostein Lönberg, vice vd för Apotek Hjärtat.

Posten och PostNord Logistik TPL AB ingår i PostNord-koncernen. Sedan tidigare ansvarar PostNord Logistik TPL AB för lagerlösning, förädlingstjänster och transporter till apotek i Apotek Hjärtats varuförsörjningskedja. I och med det nya avtalet med Posten samlas nu all lagerverksamhet och distribution för Apotek Hjärtat under samma koncern.

Läkemedel inom 24 timmar
Apotek Hjärtat har i samarbete med PostNord Logistik TPL utvecklat en egen varuförsörjning som - fullt utbyggd - ska omfatta samtliga leveranser av läkemedel och handelsvaror till kedjans drygt 270 apotek. Syftet är att öka tillgängligheten av läkemedel och andra apoteksvaror så att kedjans apotek kan tillhandahålla det som kunderna efterfrågar.

Tjänsten skall innefatta möjlighet till dagliga leveranser till alla Apotek Hjärtats apotek inom 24 timmar, med den kvalitet som krävs vid transport av läkemedel. Inledningsvis kommer endast handelsvaror att levereras via Posten men i samband med att Posten uppfyllt GDP-krav kommer även läkemedel att levereras.

Jostein Lönberg, vice vd, 076-720 33 01, jostein.lonberg@apotekhjartat.se
Charlotte af Klercker, presschef, 070-7297327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• posten
  • transport
  • varuförsörjning
  • läkemedel
  • tillgänglighet

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.