Lokalproducerat, naturligt alkaliskt källvatten i klimatsmart kartongförpackning

Lokalproducerat, hälsosamt och lågt klimatavtryck viktigaste konsumenttrenderna

De viktigaste konsumenttrenderna 2020 blir lokalproducerat följt av hälsosamma alternativ och klimatavtryck enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. Då känns det lite extra bra att sitta på en egen naturligt alkalisk vattenkälla i skånska Mörarp med möjlighet att förpacka vattnet i en klimatsmart kartongförpackning istället för i plastflaska.

För 2020 tror livsmedelsproducenterna att de viktigaste konsumenttrenderna blir lokalproducerat följt av hälsosamma alternativ och klimatavtryck. Det står att läsa i Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. Sedan 2014 har Livsmedelsföretagen frågat medlemsföretagen vilka konsumenttrender som påverkar företagens verksamhetsvillkor. Den viktigaste trenden de tre senaste är lokalproducerat. För de flesta konsumenter är lokalproducerat i praktiken detsamma som svenskproducerat skriver Livsmedelsföretagen på sin hemsida.

De svenska konsumenterna är med på tåget och i allra högsta grad medvetna om klimatfrågan och deras vilja att konsumera ansvarsfullt är stor. Därför känns det extra bra att kunna erbjuda en produkt som levererar på dessa tre viktiga konsumenttrender.

Källvattnet från Aqua Nobel är ett stilla alkaliskt smaksatt och naturellt källvatten med ett pH-värde på 8,2. Det är naturligt mineraliserat och de smaksatta varianterna är ett hälsosamt alternativ till söta drycker. Aqua Nobels alkaliska källvatten levereras dessutom i en hållbar kartongförpackning. Kartongförpackning är det miljövänliga alternativet och genom att byta ut vatten i plastflaska till vatten i kartong bidrar du till övergången till hållbara förpackningar.

Läs artikeln från Livsmedelsföretagen här.

Här finns hela konjunkturbrevet från Livsmedelsföretagen.

Vatten från vår källa.
Förpackning från skogen.
Aqua Nobel är ett alkaliskt källvatten från Mörarp, strax utanför Helsingborg. Källan är belägen på 105 meters djup under den fina skånska myllan och upptäcktes 1964. Vattnet har under 100 år vandrat och renats genom lager av sandsten, morän, skiffer och gnejs för att slutligen nå källan där det tappas - helt rent och utan yttre påverkan. Sedan 2016 säljs källvattnet under varumärket Aqua Nobel. Vattnet har en fin balanserad och naturlig mineralisering med ett högt pH-värde på 8,2. Vattnet är fritt från E-ämnen, utan tillsatt socker och smaksättningen är gjord endast med ekologisk fruktjuice och naturliga aromer.

Den klimatsmarta förpackningen är gjord av återvinningsbart material som huvudsakligen tillverkas av papper från svenska skogar och den växtbaserade skruvkorken består mestadels av sockerrör. Förpackningen är lätt att dricka ur, vilket passar konsumenter i farten, och den kan enkelt återförslutas och tas med i väskan vid träning eller resor. www.aquanobel.se