Känd investmentbankir till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

Känd investmentbankir till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars 2015

En av Sveriges mest kända investmentbankirer, Jan Olsson CEO för Deutsche Bank i Norden, kommer till Åre Kapitalmarknadsdagar. ”Kosmopoliten” Jan Olsson gör affärer i mångmiljardklassen och besitter ett av näringslivets mest inflytelserika nätverk. Jan är en av de som står bakom en betydande del av alla stora företagsaffärer i Sverige. En affär som varit mycket uppmärksammad är General Motors försäljning av Saab, där Olsson, som investmentbankir på Deutsche Bank, beledsagade GM genom hela försäljningsproceduren.

Ibland jobbar han tillsammans med andra investmentbankirer - ibland som motståndare, ibland på samma sida om bordet.

- Man gillar bäst att vinna, men till slut måste man jobba som ett lag", Jan Olsson Nordenchef Deutsche Bank.

Åre Kapitalmarknadsdagar är ett unikt tillfälle att nätverka och skapa framtida affärer. Jan Olsson kommer med flyg från London och deltar i Åre Kapitalmarknadsdagar för första gången. Jan Olsson är en skicklig säljare och nätverkare och har även besökt tennisveckorna i Båstad åtta år i rad.

– En mycket bra plats för att träffa beslutsfattare inom näringslivet. Vi är där för att bygga nätverk och relationer. Du kan diskutera affärer som är på gång. Man kan bygga ut eller skapa nya relationer. Men det är inte en snabb kapitalmarknadsaffär du gör, utan det är mer att bygga långsiktiga affärer. Man diskuterar idéer som kan konkretisera sig i framtiden, säger han.

Kosmopoliten är "världsmedborgaren", alltså en människa som med sitt intresse omfattar inte bara sitt fädernesland, utan alla jordens folk, en person som vistas än i det ena, än i det andra landet, eller som har lätt för att tillägna sig skilda folks sedvänjor.(Källa: Wikipedia - Den fria encyklopedin)