​Vilket bolag vinner Almi Pitch 2016 och 100 000 kr?

​Vilket bolag vinner Almi Pitch 2016 och 100 000 kr?

Sveriges startupscen är hetare än någonsin där många bolag drömmer om att bli nästa svenska miljardbolag. Ett 100-tal startups från hela Sverige har nominerat sig för att bli ett av de utvalda startupbolagen som får möjlighet att pitcha inför rutinerade investerare och sälja in sina affärsidéer. Vinnaren får 100 000 kronor i pris till framtida utveckling av sitt bolag. Almi Pitch Event arrangeras av Almi Företagspartner och Almi Invest under Åre Kapitalmarknadsdagar den 7-8 april.

Endast ett fåtal bolag tog sig vidare från nomineringsomgången till att kvala in till Almi Pitch Event. Bolagen valdes ut baserat på om de hade en innovativ och en unik produkt eller tjänst med internationell potential och löser ett stort kundproblem/behov. Bolagen behövde också ha en skalbar affärsmodell och befinna sig i tidig fas där de står inför en marknadsintroduktion eller nyligen introducerat sina produkter/tjänster på marknaden, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest

Här är de 18 utvalda bolagen i Almi Pitch 2016:

Pitchande bolag får värdefull feedback av den erfarna och kapitalstarka investerarpanelen. Genom pitch eventet ger vi tidiga startups från hela Sverige möjlighet att nå ut till investerare och sälja in sina budskap till en större publik. Vi letar också själva efter nya intressanta bolag att investera i, säger Mikael Karlsson vd på Almi Invest

Vilka bolag som sedan går till semifinal och final beslutas av en kunnig investerarpanel. Publiken röstar live på plats och väljer slutligen ut vilket av de tre finalbolagen som vinner Almi Pitch pris på 100 000 kronor.

Investerarpanelen i Almi Pitch 2016 är: Finn Persson Spintop Ventures, Anders Lindqvist The Springfield Project, Carl Silbersky, SEB Venture Capital, Tarja zu dem Berge Almi Invest, Hans Victor Victor & Victor, Emanuel Dohi Dohi Venture, Lena Fridlund Forsgren Almi Invest, Per Spångberg, Magnus Wiberg eEquity, Per Nordgren Ratos, Eva Nordlander, Almi Invest

För ytterligare information kontakta:

Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager Almi Invest + 46 70-588 67 49 lena.forsgren@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare och investerar i tidiga tillväxtbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.

Om Åre Kapitalmarknadsdagar

Åre Kapitalmarknadsdagar är en nationalarena för kapital och finansiering och genomförs för 7:e året i rad 7-8:e april 2016. www.arekapitalmarknadsdagar.se