Pressmeddelande -

Grattis Birgitta Ringström från Vallentuna som på Släkt-forskardagarna i Örebro vann första priset i lotteriet!

Arkiv Digital gratulerar vinnarna i lotteriet på Släktforskardagarna i Örebro samt Örebro Släktforskare och Sveriges Släktforskarförbund för ett fint arrangemang. Som huvudsponsor för ett fantastiskt fint evenemang är det med stolthet vi gärna delar med oss av det goda genom att lotta ut några av våra produkter.

Örebro Släktforskare hade redan från start satsat på att göra årets Släktforskardagar till något utöver det vanliga. Temat har varit naturligt: Örebro firar 200-årsminnet av tronföljarriksdagen, då släkten Bernadotte tog över det svenska kungahuset. Man hade också valt att göra en bok med titeln "Bernadotte - det började i Örebro" – en bok som man hoppas ska vara ett påtagligt minne från SFD2010 för alla besökare.

Sveriges Släktforskarförbund och deras inbjudna gäster och talare ramade in hela evenemanget genom ett inspirerande invigningstal och senare utdelning av Sveriges släktforskarförbunds hedersdiplom till sex personer samt Victor Örnbergs hederspris som utdelas till framstående svenska släktforskare.

Vår egen monter var mycket välbesökt och en del glimtar från den kunde t.o.m. synas i TV under de första dagarna efter mässan. Länkar till dessa finns på Släktforskarförbundets hemsida www.genealogi.se.

Titta också gärna in på vår hemsida där ni hittar lite bilder från årets Släktforskardagar i vår Blogg: www.arkivdigital.se/blog

Vi tackar härmed särskilt alla våra besökare men också Örebro Släktforskare och Sveriges Släktforskarförbund som gjorde det möjligt.

/Niklas Hertzman

Släktforskning på nätet i färg - Arkiv Digital

Av släktforskare - för släktforskare

David Lundgren

Presskontakt VD 076-1056734

Släktforskning i färg på Internet.

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material, bl.a. kyrkböcker. Tillgång till bildarkivet fås genom vår online-tjänst.

Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och mycket annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är att materialet tidigare endast funnits i form av filmbilder med varierande läsbarhet. Vi beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - i färg!
I detta mycket stora projekt används digitalkameror med hög upplösning. De nya unika färgbilderna ger hög bildkvalitet och mycket god läsbarhet.
Alla bilder indexeras ned till sidnivå och företaget har utvecklat avancerade metoder för snabb sökning genom unika identifieringskoder kopplade till originalen.

Hittills har mer än 98 miljoner högkvalitativa färgbilder producerats och bildarkivet ökar med mer än 600 000 bilder i månaden.

Kunder till ArkivDigital är bl.a. privatpersoner, professionella forskare, bibliotek, skolor, universitet, studieförbund och andra utbildningsorganisationer. Vi har samarbeten med bl.a. Sveriges Släktforskarförbund, DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen) samt utbildningsorganisationer som ABF, Medborgarskolan och Vuxenskolan och biblioteken i hela Sverige.