​Arrow Electronics ingår EMEA Distribution Agreement med Alibaba Cloud

Stockholm, 7 oktober 2019 – Den globala leverantören av teknologilösningar Arrow Electronics meddelade idag att de ingått ett distributionsavtal med Alibaba Cloud, ryggraden inom data intelligence i Alibaba Group, för att erbjuda molnlösningar byggda på Alibaba Clouds robusta infrastruktur för företag och kanalkunder i EMEA-regionen.

Alibaba Cloud är bland världens topp-tre publika molnleverantörer[1]och den största i Kina[2]. Plattformen erbjuder en omfattande uppsättning molnlösningar för att stödja kanalkunder med DevOps, elastisk databehandling, relationsdatabaser, molnlagring, disaster recovery, säkerhet, content delivery networks och många andra lösningar.

Alibaba Cloud tillhandahåller molntjänster till företag över hela världen och är expert på vertikala lösningar för detaljhandel, finans, logistik, tillverkning, media och underhållning, såväl som internetindustrin. Alibaba Cloud, som startades 2009, driver för närvarande 61 tillgänglighetszoner i 20 regioner över hela världen, inklusive datacenter i Kina, Tyskland och Storbritannien.

“Growing rapidly, Alibaba Cloud is one of the biggest public cloud providers globally, and our agreement will bring, in particular, smaller and medium channel players the opportunity to work with Alibaba Cloud in the EMEA market”, säger Alexis Brabant, vice president sales på Arrows enterprise computing solutions (ECS) i EMEA. “As we are moving into the world of multi-cloud, our clients can now choose from an even broader range and variety of solutions and services tailored to their end-customer`s needs. With Alibaba Cloud, Arrow continues to build out its strong cloud solutions portfolio to serve the analytics, blockchain, AI, IoT and security applications for businesses.”

“As a global leader in data intelligence, we understand the opportunities that cloud technologies can create for channel partners”, säger Max Tao, senior manager of alliance, Alibaba Cloud International. “We are excited to collaborate with Arrow for its first-class services, cloud-enablement capabilities and local expertise. We will work together to help more regional and local channel companies start their journey into cloud and data intelligence.”

[1] IDC Semiannual Public Cloud Services Tracker, 2018 H1

[2] Market Share Analysis: IaaS Worldwide, 2018, Gartner, July 2019