Hermès och Martin Margielas banbrytande samarbete ställs ut på Artipelag

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2018 13:14 CEST

Foto till vänster: Anders Erdström, Maison Martin Margiela A/W 1996-1997. Foto till höger: Studio des Fleurs, Hermès A/W 1998-1999.

Artipelag ägnar höst- och vintersäsongen åt en återblick mot ett av modevärldens mest uppmärksammade samarbeten – det mellan den banbrytande belgiske modeskaparen Martin Margiela och det klassiska lyxmärket Hermès.

Mellan åren 1997 och 2003 var Martin Margiela anlitad av det franska modehuset för att skapa en prêt-à-porter-kollektion för kvinnor. Samarbetet skulle visa sig bli en av modehistoriens mest spännande bedrifter.

Martin Margiela startade 1988 sitt eget modehus Maison Martin Margiela, men i motsats till modevärldens personkult valde han en betydligt anonymare framtoning. Margielas utgångspunkt är en dekonstruktion av modets traditionella föreställningar till förmån för en mer konstnärlig framtoning som har etablerat honom som en av modevärldens mest avantgardistiska företrädare.

Hermès å sin sida grundades för närmare 200 år sedan och företagets handväskor, scarves och klänningar har genom åren burits av klassiska stilikoner som Grace Kelly, Ingrid Bergman och den brittiske drottningen Elizabeth II.

Kanske skulle man kunna tro att samarbetet mellan Margiela och Hermès skulle vara fyllt av motsättningar, men Margiela har visat sig vara en mästerlig uttolkare av Hermès DNA. Hans utgångspunkt är den naturliga och mogna kvinnan snarare än modevärldens eviga ungdomsideal. Margiela klär kvinnor i genuina material, med den klassiska sömnadens konst för att artikulera de individuella modellernas arkitektur. Resultatet är en märklig hybrid mellan Margielas ikonoklasm och Hermès tidlösa kvalitet.

Utställningen pågår mellan den 26 oktober 2018 och den 10 mars 2019 och har ursprungligen ställts samman av Margiela för ModeMuseum Provincie Antwerpen. På Artipelag presenteras kreationer från Martin Margielas eget varumärke i dialog med de arbeten han utfört för Hermès.

Kommentarer (0)