Den 29 september firar vi Kaffets dag

Den 29 september firar vi Kaffets dag

Sedan 2012 firar svenska folket kaffets dag den 29 september. Dagen har kanske inte fått så stort genomslag ännu men visst finns det anledning att fira denna brygd som svenska folket älskar så. Inte minst bör vi under dagen ägna en tanke till dem som odlar vårt kaffe.

Svenskar är fortfarande en av världens största kaffedrickare. Vi hamnar på andra plats efter Finland med våra ca 3,2 koppar per dag och person. Det blir åtskilliga liter kaffe som konsumeras bara i Sverige. Att ”Ta en fika” eller bjuda på kaffe är en social tradition väl värd att värna i vårt ofta kalla land. I hela världen dricks det 2,25 miljarder koppar kaffe per dag! Kaffe är världens näst största råhandelsvara. Näst efter olja handlas kaffe på världens börser dygnet runt. Kaffe handlas som kontrakt. Varje kontrakt byter ägare minst hundra gånger innan det slutligen hamnar hos ett rosteri. Det är främst de finansiella placerarna som handlar med kaffet. Priset bestäms av utbud och efterfrågan och rykten om frost kan få kaffepriset att rusa på samma sätt som en rekordskörd i Brasilien kan få kaffepriset att falla. Brasilien är världens största kaffeproducent. Över 50 % av allt kaffe i världen odlas i Brasilien. Kaffe är dessutom den sjunde största legala jordbruksprodukten och sysselsätter över 25 miljoner människor. De flesta av dessa finns i U-länder, medan det mesta kaffet dricks i I-länder. På Kaffets dag bör vi därför ägna en stund till att reflektera över situationen för de kaffeodlande bönderna.

Just nu finns det gott om kaffe i världen men situationen framåt ser inte lika bra ut. Den globala uppvärmningen är ett stort hot. Kaffe odlas i länderna kring ekvatorn som också är de som påverkas mest av klimatförändringar. Det bästa kaffet odlas på hög höjd i vulkanisk jord och kan alltså inte växa var som helst. I de flesta kaffeodlande länder plockas kaffet för hand. Det behövs därför mycket personal för att få fram kaffet som vi dricker. Men i dagens allt mer mobiltäta och digitaliserade värld vill inte de unga längre jobba med jordbruk. Det blir därför allt svårare att locka folk till det tunga, hårda och underbetalda arbetet med att plocka kaffe.

Men det finns något som vi alla kan göra för att skydda kaffets framtid. Köp kaffe som är certifierat till 100 % av Fairtrade, KRAV, UTZ Certified eller Rainforest Alliance. De märkningarna säkerställer god arbetsmiljö och goda arbetsvillkor för de som arbetar med kaffeodlingen. Dessutom minimeras påverkan på miljön. Om allt kaffe odlades till de kriterier som dessa märkningar säkerställer skulle kaffe kunna drickas med gott samvete överallt och när som helst. Börja den 29 september, på själva Kaffets dag, och välj certifierat kaffe!

För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.