Hela kaffebönor ökar med 53%!

Hela kaffebönor ökar med 53%!

Att mala sina egna kaffebönor är den stora kaffetrenden just nu. Hela bönor har en volymtillväxt på ca 53% i dagligvaruhandeln. Färskheten och smakupplevelsen är drivkraften bakom ökningen. Classic har den starkaste utvecklingen på marknaden och stärker nu sin position genom att lansera tre högkvalitativa hela bönor artiklar; Classic Franskrost, Classic Reko och Classic Gran Día. Alla med sina unika smaker och bönursprung.

”Hela bönor maskiner och kvarnar har blivit allt vanligare i hemmen och fler upptäcker fördelen med att ha total kontroll över hela bryggprocessen. Smakupplevelsen genom att mala sina egna bönor och brygga färskmalet kaffe är oslagbar”, säger Erica Bertilsson, Marknadschef på Arvid Nordquist - Classic.

Classic Franskrost, Classic Gran Día och Classic Reko sträcker sig från extra mörkrost till mellan mörk rostning, samtliga består av 100% Arabicabönor. Blandningarna skiljer sig åt men täcker några av världens mest attraktiva kaffeländer & bönkvaliteter; Fine Cup från Sul de Minas och Cerrado i Brasilien, Excelso från Colombia, Strictly High Grown från Nicaragua och Honduras, Sidamo och Yirgacheffe från Etiopien samt utvalda bönor från Kenya. Rostningarna och de högkvalitativa blandningarna ger kraftfulla och nyansrika smaker - från Classic Franskrosts mörka toner av choklad och mandel till den friska blommiga karaktären i Classic Gran Día. Classic Reko är Fairtrade- och KRAV-märkt.

Classics hela bönor finns i välsorterade dagligvarubutiker från och med vecka 36 och kostar från 50 kr för 500 gr. Passa på att tävla med möjlighet att vinna en helautomatisk kaffemaskin från Siemens värde 10 000 kr. Läs mer på www.helabonor.se

För pressbilder, gå in på www.arvidnordquist.se se press och bildbank.

För mer information, kontakta gärna:

Erica Bertilsson, marknadschef Classic, tel. 08 799 18 80, 0708 761 880, erica.bertilsson@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska länder och försäljningen uppgick 2009 till 1 500 MSEK. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.