Trädplantering bekämpar fattigdom

Trädplantering bekämpar fattigdom

400 000 nya träd ska planteras i ett område som är lika stort som 375 fotbollsplaner i San Juan de Limay i Nicaragua. I år har 100 nya bönder anslutit sig till projektet som pågår i en underutvecklad region i Nicaragua. Träden som planteras kommer att binda 80 000 ton koldioxid under en period mellan 5-40 år beroende på trädart. Arvid Nordquist klimatkompensation har bidragit till nästan 1/3 av alla träd som planteras.

För varje kilo kaffe som Arvid Nordquist säljer så avsätts resurser för att klimatkompensera för de växthusgasutsläpp som produktionen av Classic kaffe medför, hela vägen från odling till butikshylla. Företaget har valt att kompensera genom trädplantering i kaffeodlande länder. Just nu ökar Arvid Nordquist Classic sina marknadsandelar vilket ger ännu mer pengar till trädplanteringen. Intresset för klimatkompensation genom trädplantering växer globalt och trädplanteringsprojektet som Arvid Nordquist finansierar i San Juan de Limay i Nicaragua är under planteringsäsong den största arbetsgivaren i området. I år har man varit tvungen att hyra in 250 personer, utöver de medverkande bönderna, för att klara av att plantera 400 000 träd, 47% av dem är kvinnor.

- Trädplantering är idag erkänt som det effektivaste sättet att bekämpa global uppvärmning, säger Erica Bertilsson, marknadschef Arvid Nordquist kaffe. 80 000 ton koldioxid motsvarar ett genomsnittligt utsläpp av 21 000 bilar per år. Det känns bra att vi är med och bidrar till en grönare värld och till fattigdomsbekämpning.

För att ett återplanteringsprojekt ska bli lyckat, krävs ett långsiktigt engagemang från de medverkande bönderna. Organisationen på plats säkerställer det genom att se till att de medverkande bönderna är direkt involverade i projektets alla delar, men också genom att säkerställa ekonomisk nytta för de lokala bönderna året om. Skogsjordbruk och variationen av träd tillgodoser behovet av ved och ger extrainkomster av frukt och virke. Etablering av plantskolor bidrar till företagande och sysselsättning även under mellanperioden. Hela projektet är certifierat av Plan Vivo som är det största och mest välrenommerade systemet för klimatkompensation genom trädåterplantering.