Exklusiva lanseringar i november

Nu är vi mitt i november månad och som lite ljus i höstmörkret kommer ett antal exklusiva lanseringar till höstens middagar!

Du kommer bland annat att få chansen att stifta bekantskap med det populära rosévinet Puycherics syster, nämligen Puycheric Viognier. Från spanska Katalonien finner du Turó Negre, ett komplext och elegant vin, perfekt till viltkött och lagrade ostar. Bollinger La Grande Année Rosé 2002 finns att tillgå i en begränsad upplaga, endast 120 flaskor i Sverige! Slutligen så kommer två ale från Fuller’s närmare bestämt Old Winter Ale och Brewers Reserve, den sistnämnda är i år cognacslagrad och finns endast i en begränsad upplaga.

För mer info, kontakta Jörn Ek - jorn.ek@arvinordquist.se 08 799 19 60

Efterlängtade Bollinger La Grande Année Rosé 2002
Nu släpper vi exklusivt 120 flaskor La Grande Année Rosé av den hyllade årgången 2002. La Grande Année Rosé är Bollingers årgångschampagne La Grande Année där man tillsatt 5-6% stilla rött vin från Bollingers berömda pinot noir-vingård La Côte aux Enfants i Grand Cru byn Aÿ.

Vinet är gjort till 100% av druvor från Grand Cru och Premier Cru och består av 62% Pinot noir och 38% Chardonnay. La Grande Année ligger alltid minst 6 år, mer än dubbelt mot vad lagen kräver för en årgångschampagne. Första jäsningen sker på små gamla ekfat, vilket är unikt i Champagne. Bollinger har ca 3000 gamla fat avsedda för deras bästa viner. Andra jäsningen på flaskan, då det stilla röda vinet tillsätts, sker med förslutning med naturlig kork. Ekfatsjäsningen och att vinet lagras med naturlig kork gör vinet optimalt för lång lagring. LGAR 2002 har lagrats på sin jästfällning i hela 8 år.

Bollinger La Grande Année Rosé 2002
Land: Frankrike, Champagne
Producent: Bollinger
Art.nr: 97720
Passar till: Serveras vid en temperatur av ca 10 grader till allt från havets läckerheter naturell till gåslever och halstrade pilgrimsmusslor med svamprisotto.

Den svara kullen Turó Negre
Från den katalanska producenten Oliver Conti lanseras nu det röda vinet Turó Negre. Skörden börjar i slutet av augusti och avslutas i slutet av september. Druvorna jäses på ståltankar vid en temperatur kring 26 grader. Maceration sker under 12-18 dagar. Varje druvsort jäses för sig. Vinet läggs på franska ekfat under 12 månader, därefter sker blandningen av druvorna. Turó Negre betyder svart kulle på Katalanska och är namnet på den lilla vingården som druvorna till detta vin växer på.

Vingården är belägen i Capmany på 200 meter höjd i det Katalanska DO området Empordà, norr om Barcelona. Emporda gränsar både till Pyreneerna i norr, som ger lite kyligare nätter samt Medelhavet österut, med sina varma influenser. Kombinationen är perfekt och ger mycket eleganta och komplexa viner. Vinet har en mörk röd färg, stor fruktig doft med inslag av mogna plommon, körsbär och läder. Smaken är även den fruktigt med mjuka tanniner och inslag av mörka bär såsom blåbär samt ett kryddig avslut.

Vinfirman Oliver Conti startades 1991 av bröderna Xavier och Jordi Oliver Conti med tanken att kreera viner som skiljer sig från tidigare producerade viner i området. De ville göra vinmakningen till en känsla, en förståelse för både jordmån och klimatet där vinrankorna växer.

Turo Negré 2008
Land: Spanien, Katalonien, Empordà
Art.nr: 94847
Druvor: 70% Cabernet Sauvignon, 20% Merlot och 10% Cabernet Franc
Passar till: rött kött, vilt och lagrade ostar.

Puycheric Viognier - den berömda roséns syster på tillfälligt besök
Vi känner alla till den populära rosén Puycheric Syrah, nu lanseras Viognier från samma producent. Druvorna till Puycheric Viognier skördades med maskin nattetid då det är svalare, detta för att bevara druvornas friskhet och arom. Druvorna genomgick en kort maceration för maximal aromextraktion, innan de försiktigt pressades.

Druvorna hölls hela tiden nedkylda och i en helt syrefri miljö, för att undvika oxidation. Vinet fick jäsa vid låg temperatur under två veckor, 25% av vinet jäste med mediumrostad fransk ek, resterande vin på rostfria ståltankar utan ek. Efter tre månaders mognad blandades de olika vinerna samman för att buteljeras.

Puycheric Viognier har en gul färg och en aromatisk doft av blommor, persika, aprikos och citrus. Smaken är torr, fruktig med frisk syra och inslag av exotisk frukt och integrerad ekton. Medelhavsklimat råder i vingårdarna med varma torra somrar. Jordmånen är kalksten och lera. Druvorna kommer från två vingårdar, den ena omger byn Puicheric (Minervois) och ger druvor med frisk syra och mineral. Den andra som ligger intill Puisserguier (Saint Chinian) ger mer mogna, runda druvor tack vare ett varmare klimat.

Puycheric Viognier 2009
Land: Frankrike, IGP Pays d´Oc
Art.nr: 94756
Druva: Viognier
Passar till: Apèritif, fisk och skaldjur eller lättare rätter av fågel, till exempel en sallad

Old Winter ale - en äkta winter warmer
Brittiska ”Winter warmers” är normalt sett starkare i alkohol än den vanliga alen, just för att värma upp frusna ölälskare. Det är en säsongsöl som endast säljs under vinterhalvåret.
Smaken är rik maltig och kryddig med inslag av nötter, knäck och mörk choklad samt en avrundad bitterhet. Old Winter Ale passar till den kryddiga julmaten, smakrika kötträtter, gärna med söta/fruktiga tillbehör. Utmärkt även till ostar och att bara njuta som den är!

Fuller´s Old Winter Ale
Land: Storbritannien
Art.nr: 11369
Pris: 23,50 kr
Alkohol: 5,3%
Lansering: 15 november 2010. Tillfälligt sortiment

Brewers Reserve - begränsad upplaga!
Brewers Reserve är en blandning av bryggeriets främsta och mest smakrika ölsorter; ESB, 1845 och Golden Pride och framställs i begränsad upplaga, endast 40 000 flaskor. Det är andra året i följd som Fuller´s framställer ett ekfatslagrat öl, Fuller´s Brewers Reserve No.2 har fått mogna på Cognacsfat under 1 års tid. (Förra årets brygd mognade på Whiskyfat).

De utvalda sorterna framställdes som vanligt med bryggeriets utvalda jäst, fick mogna och stabiliseras varpå de tappades över på Cognacsfat, där de lagrades var för sig i 500 dagar. Efter att varje fat provats av blandades de till ”Brewers Reserve”, filtrerades och tappades på butelj. Ytterligare jäst tillsattes som
bidrar till fortsatt utveckling på butelj lång tid framöver.

Smaken är fylligt maltig med inslag av torkad frukt, blodapelsin, vanilj och
Cognacskaraktär. Lång eftersmak med angenäm beska. Brewers reserve kan njutas som den är, eller till mustiga köttgrytor, nöt och vilt. Utmärkt även till lagrade smakrika ostar eller en charkuteribricka.

Fuller´s Brewers Reserve
Land: Storbritannien