Tre spännande oktoberlanseringar på Systembolaget

Tre spännande oktoberlanseringar på Systembolaget

Vi har väntat länge och nu är de här, de nya oktoberlanseringarna. Till att börja med så kommer det ett designervin vid namn Inurrieta Norte från spanska Navarra. På den mousserande fronten är vi glada över att kunna presentera Langlois Crémant, i det ordinarie sortimentet, som dessutom fått extra lång lagringstid för den svenska marknaden. Sist men inte minst så bjuder Fuller's på en lansering på burk(!).

Hylllade spanska designvinet Inurrieta Norte
Bodegas Inurrieta grundades så sent som 1999 i hjärtat av Navarra, strax utanför staden Falces. Familjen har dock varit verksam i Navarras vinindustri sedan förra sekelskiftet. Föga förvånande är bodegan mycket modern och har kommit att bli tongivande för det moderna Navarra.

Man har ett nära samarbete med den välkände industridesignern Miguel Angel Ciganda Achanco som bland annat designat alla företagets förpackningar – men givetvis hittar man också hans berömda möbler i bodegans inredning.

Denna del av Navarra ligger i ett område där tre klimatzoner möts – man har inslag av kontinetalt klimat men är också vid olika tider av året exponerad för influenser från både Medelhavet och Atlanten.

Inurrieta Norte 2007
Lansering: 1 oktober 2010
Producent: Bodega Inurrieta
Land: Spanien, Navarra
Druva: Cabernet Sauvignon, Merlot
Art.nr: 2028
Passar till: Inurrieta Norte passar mycket bra till lagrade ostar,
nöt- och vilt samt smakrik pasta och pizza.

Kvalitet från Langlois  - Langlois Crémant
Langlois Crémant som vi lanserar den första oktober är gjord av 60% Chenin Blanc, 20% Chardonnay och 20% Cabernet Franc som kommer från 6 olika vingårdar med olika jordmån – de flesta dock kalkstenspräglade. All skörd är manuell och man använder uteslutande små, 25-kilos korgar för transport av druvorna, detta för att undvika att druvor krossas innan de når källarna.

Vinet lagras efter andra jäsningen minst två år på jästen (lagen kräver bara ett år) i firmans 6 kilometer långa underjordiska källare. För den svenska marknaden har man beslutat sig att förlänga lagringen till minst tre år. Vi tackar och tar emot för visst vinner vinet mycket på det extra året.

Resultatet är ett vin som har större djup och mer kraft än många billigare, kortlagrade champagner och det till ett mycket konkurrenskraftigt pris – vid lanseringen i ordinarie sortiment passar vi dessutom på att sänka det med en tia till 119 kr.

Langlois Crémant
Lansering: 1 oktober 2010.
Producent: Langlois-Chateau
Land: Frankrike
Art.nr: 7404
Passar till: Genom sin fyllighet allra bäst till mat men även som apéritif, skaldjursrätter och när något ska firas!

Fuller's London Porter - kvalité på burk
London Porter har en intensivt mörkbrun färg och har en stor doft av kaffe, choklad och nötter. Smaken är fyllig och komplex med rostade toner av kaffe och mörk choklad med angenäm restsötma och beska i eftersmaken.

Fuller’s Lonodon Porter med sin fylliga rika smak passar utmärkt till mustiga grytor och kötträtter, till exempel Sjömansbiff. En traditionell kombination är även Porter till ostron! Att Porter är en given kamrat till mörk choklad är något som allt fler börjar uppmärksamma.

Fuller´s London Porter
Lansering: 1 oktober 2010
Producent: Fuller’s
Land: Storbritannien, London
Art.nr: 1634
Pris: 19,90
Alkohol: 5,4 vol%
Passar till: Mustiga grytor, choklad, sjömansbiff eller avnjutes i ensam majestät.

Passa även på att träffa oss och prova olika Fuller's på Beer & Whiskeyfestival som pågår mellan den 30/9 - 2/10 och 7-9/10 i Factory Nacka Strandsmässan i Stockholm