Chateau Musar 2004 – Libanesiskt kultvin med ny årgång

Chateau Musar 2004 – Libanesiskt kultvin med ny årgång

Vintern i Libanon var lik tidigare år med snö till mars, vår till juni följt av en mild sommar. Den lite kyligare sommaren tillät druvorna att mogna långsamt och stadigt. När man väl skulle skörda så kom det i två och en halv vecka druvor med låg sockerhalt och medium syra. Efter det kom en värmebölja som varade i en vecka vilket då gav druvor med mer socker men ändå bibehållen syra.

Denna intressanta och ovanliga skörd ledde till ett vin som man nästan kan säga innehåller två årgångar i en och samma. Druvorna från de första två veckorna av skörden var fruktig med blommiga aromer från druvorna Cinsault och Carignan. Cabernet Sauvignon var mer kraftfull, intensiv och koncentrerad med svart och röd frukt, läder och kryddighet. I den två veckor senare skörden var druvorna Cinsault och Carignan mer fruktiga och hela smaken blev mer sammetslen med sköna tanniner.

Vinet spenderade nio månader i cementfat och sedan ett år i franska ekfat och den slutliga blandningen låg sedan i ytterligare nio månader i kar innan den buteljerades och fick komma till Chateau Musars vinkällare i bergen vid Ghazir för att mogna och utvecklas.

Det hela resulterade i ett vin med en djup röd färg med doft av mogen frukt, plommon, körsbär, fikon, kanel och kryddnejlika. Smaken domineras av svart och röd frukt så som plommon, granatäpple, bakade körsbär och julkryddor. En intensiv, koncentrerat, kraftfull årgång med bra tanniner och kryddig, varm finish. Detta vin är självklart lagringsdugligt, 20 år är inga problem.

Chateau Musar 2004
Land: Libanon
Producent: Chateau Musar
Druvor: Cinsault, Carignan och Cabernet Sauvignon
Passar till: Nöt och Vilt, gärna stekar och grytor.
Alk: 14 %
Vol: 75 cl