Ekologiskt vin med höga poäng tillfälligt på Systembolaget

Ekologiskt vin med höga poäng tillfälligt på Systembolaget

Vinhuset Matetic är det lilla vinhuset från Chile som skapar högkvalitativa, terroirdrivna viner med en stor passion. Och nu finns ytterligare ett vin med höga internationella poäng på Systembolaget. Matetic EQ Pinot Noir har kammat hem tre internationella utmärkelser för årgång 2012.

EQ är Matetics exklusivare serie och EQ är en förkortning av Equilibrio, betyder balans på spanska och beskriver vinerna väl. EQ representerar Matetics sökandet efter att skapa unika viner med balans och tydlig terroir. Och det hårda arbetet hos Matetic har lönat sig, de två vinerna från serien EQ som finns i Sverige har bland annat fått höga omdömen av The Wine Advocate, Wine Enthusiast Magazine och Wine Spectator. Även Matetics serie Corralillo har gått väl hem internationellt då Corralillo Syrah nyligen fick 92 poäng av Robert Parker.

– Det är väldigt roligt att vi kunnat lansera EQ på den svenska marknaden efter de stora framgångarna som vinerna haft internationellt. Vinerna speglar det nya Chile väl och visar att den nya världen kan göra högkvalitativa viner, säger Cecilia Wellenius, Marknadschef på Arvid Nordquist.

Tillfällig lansering på den svenska marknaden – EQ Pinot Noir 2012

Det senaste tillskottet är Matetic EQ Pinot Noir som nu finns tillgängligt på den svenska marknaden. Vinet har fått tre höga omdömen internationellt: 93 poäng av The Wine Advocate – Robert Parker, 93 poäng av James Suckling samt 91 poäng av Wine Enthusiast Magazine. Vinet har en intensiv röd färg och doften avslöjar en intensiv röd frukt, körsbär och jordgubbar med mineraltoner. Smaken är komplex och koncentrerad med en mjuk palett och välbalanserade tanniner.

Druvorna för EQ Pinot Noir kommer från vingårdar i Casablanca Valley, beläget 10 km från Stilla havet. Terroiren bär tydliga intryck av det maritima klimatet tack vare kustnära vindar och låga temperaturer under säsongen. Vingården sköts enligt biodynamiska principer i varje steg av vinodlingen. Allt för att producera högkvalitativa druvor med tydligt terrioruttryck. Klonerna 777 och 115 har sin egen personlighet och påverkas på olika sätt av vingårdensplacering, jordmån och odlingstekniker. Uttaget är lågt och ligger på cirka ett kilo per planta.

Alla druvor skördas för hand och tranporteras varsam till vineriet där ett strikt urval sker. Druvorna jäses i ståltankar på fem och två ton. Macerationen sker under sju dagar på 7 grader. Försiktig jäsning med inhemsk och naturlig jäst. Vinet lagras sedan på franska ekfat i 14 månader innan buteljering.

Matetic EQ Pinot Noir, 72295, 229 kr

Prisvinnande EQ Syrah 2012

Matetics mest prisvinnande vin på den svenska marknaden är EQ Syrah 2012 som fått fem höga omdömmen internationellt. Vinet har fått 91 poäng av The Wine Advocate – Robert Parker, 91 poäng av Wine Spectator, 91 poäng av Wine Enthusiast Magazine, 93 poäng av Wine & Spirits samt Biodynamic Trophy, Guldmedalj av International Wine Challenge. Vinet har en djup och intensiv doft med toner av solmogna röda och mörka bär, viol, kryddor, örter, mineral och choklad. Smaken är mjuk och fyllig med toner av mörka bär, viol, örter och choklad. Balanserade tanniner och tydlig syra, som ger ett långt och elegant vin.

EQ Syrah kommer från biodynamiskt odlade vingårdar belägna i El Rosario Valley. Ett område som valts ut tack vare den höga kvaliteten på den granitrika jorden. De platta områdena består av djupa skikt av granit. I backarna finns höga halter av kvarts och granit. Matetic odlar Syrah av klon 174, 300 och 470. Vinplantorna lyckats behålla en hälsosam och balanserad produktion av druvor och avkastningen är cirka 5 ton per hektar. Det svala klimatet i San Antonio Valley ger långsam och optimal mognad.

Processen inleds på två och 5 tons öppna ståltankar, varje plot och klon hålls separerad. Druvorna får kalljäsa under sju dagar för att extrahera färg och smak. Fermentering med hjälp av vilda jästsvampar. Den malolaktiska jäsnigen sker på franska ekfat och lagras under 18 månader innan buteljering.

Matetic EQ Syrah, 70130, 229 kr

Vinhuset Matetic

Matetic har fyra olika vingårdar i San Antonio och Casablanca på totalt 160 hektar, belägna 270 meter ovanför havet. Området får stor påverkan från Stilla havet och Humboltströmmen. Klimatet är svalt och det kommer endast 320 mm regn årligen. Området har långa torrperioder då det råder medelhavsklimat. Dagarna är varma och nätterna är kalla, tempernaturen ligger på max 24 grader under sommaren. I vingården finns tre olika jordmåner och man jobbar med naturliga grödor och biologiskt mångfald, bland annat genom att låta får och höns ströva i vingårdarna.

Den hållbara odlingen har gjort att man kunnat certifiera sig enligt ekologiska IMO, biodynamiska Demeter och Sustainable Wine of Chile.

Internationella omdömen

Matetic EQ Pinot Noir 2012

93 poäng av The Wine Advocate – Robert Parker

93 poäng av James Suckling

91 poäng av Wine Enthusiast Magazine

Matetic EQ Syrah 2012

91 poäng av The Wine Advocate – Robert Parker

91 poäng av Wine Spectator

91 poäng av Wine Enthusiast Magazine

93 poäng av Wine & Spirits

Biodynamic Trophy, Guldmedalj av International Wine Challenge

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.