Barbaresco från Produttori del Barbaresco i Piemonte

Exklusiv lansering av Barbaresco 2013 från Produttori del Barbaresco

Från det högkvalitativa kooperativet Produttori del Barbaresco lanseras nu Barbaresco 2013 i en exklusiv upplaga. Årgång 2013 räknas som en klassisk Barbaresco-årgång med stor lagringspotential. Vinet är ursprungstypiskt med sin fruktiga och kryddiga stil med en balanserad tanninstruktur. Lansering sker 21 april.

Årgång 2013 kommer att bli ihågkommen som en klassisk årgång. Tack vare bra väderförhållanden kunde skörden starta sent, 10 oktober, och avslutas två veckor senare. Under 80-talet var det vanligt att skörda under oktober men de senaste årtiondena har skörden för det mesta skett runt sista veckan i september. Den sena skörden av druvorna bidrar till en komplexitet, struktur och mogna tanniner kombinerat med en intensiv färg, alla kvaliteter som bidrar till ett elegant men kraftfullt vin i fin balans. Helt klart en klassisk årgång för Barbaresco!

Barbaresco 2013 har en medelfyllig kropp med en klarröd färg, smaken är fruktig och kryddig med balanserad tanninstruktur. Det här är ett vin som går att dricka nu men som också har en lagringspotential på 20 år. Servera till ren färsk pasta eller till rätter av kött, gärna lamm eller fågel. Vinet går också mycket bra till mildare ostar.

Vinet består av 100 % Nebbiolo från ett flertal olika vingårdar i DOCG-regionen i Barbaresco. Druvorna plockas från gårdar med exponering i söder, väster och öster. Jordmånen består av kalk, lera och har vissa strängar av sand. Vinifiering sker på ståltankar runt 30 grader under 28 dagar, under denna tid får druvorna behålla sitt skal. Lagring sker cirka 24 månader innan vinet lanseras på marknaden. Den totala produktionen av 2013 ligger på 220 000 flaskor.

Ett kooperativ av världsklass

Bland böljande kullar i regionen Piemonte ligger kooperativet Produttori del Barbaresco med sin långa vinhistoria. Under 1894 gick nio vingårdsägare samman för att grunda kooperativet Cantina Sociali under ledning av av Domizio Cavazza, rektor för vinutbildningen i Alba och bosatt i Barbaresco. Det innebar också att vingårdsägarna fick tillgång till källaren i Cavazzas slott, där man kunde arbeta med vinframställningen. Men när facisterna tog över Italien i slutet på 20-talet lades verksamheten ner, vilket också innebar svåra tider för odlarna. Räddningen kom 1958 när prästen i Barbaresco, Don Fiorino Marengo, såg hur svårt de hade det och hjälpte nitton små odlare att starta Produttori del Barbaresco. De tre första årgångarna vinifierades i själva kyrkan, sedan byggdes en anläggning tvärs över gatan som fortfarande används.

En av de nitton grundarna var Celestino Vacca och idag är det hans son, Aldo Vacca, som leder kooperativet vidare. Sedan starten är det är det främst druvan Nebbiolo som odlas till de smakrika och lite tuffa men lagringvänliga viner. Medlemmarna får betalt efter kvalitet och inte mängd, vilket begränsar skördeuttaget men bibehåller fokus på det kvalitetstänk som alltid präglat kooperativet. Cirka 500 000 flaskor produceras årligen och idag anses kooperativet tillhöra världens främsta.

Barbaresco 2013

Lanseringsdag: 21 april

Art.nr: 93008

Producent: Produttori del Barbaresco

Druva: 100 % Nebbiolo

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.