Nu lanseras Produttori del Barbaresco 2019

Nu lanseras Produttori del Barbaresco 2019

Med sitt fokus på kvalitet har Produttori del Barbaresco, med bas i Piemonte, blivit ett av världens mest kända kooperativ. Nu lanseras Produttori del Barbaresco 2019. Med sin fruktiga och kryddiga stil och balanserade tanninstruktur blir detta en klassisk årgång med stor lagringspotential.

Produttori del Barbaresco 2019 består av 100 % Nebbiolo där druvorna valts ut från kooperativets egna vingårdar i DOCG-regionen. Vinet är komplext och kryddigt med inslag av fat, körsbär, björnbär, viol, örter och läder med ett elegant avslut. Servera vid 16–18 grader till pasta eller rätter av nöt, fläsk eller kyckling. Barbaresco 2019 har god lagringspotential och kan sparas i upp till 20 år.

Årgång 2019 är en lovande årgång där druvorna hade en hög sockernivå från den varma sommaren samtidigt vinet visat bra struktur och lagringspotential tillsammans med fin färg och komplexitet. Av allt att döma bör detta bli en klassisk årgång av hög kvalitet. Barbaresco 2019 har provats av James Suckling som gav vinet 93 poäng i oktober 2022 med motiveringen:

This is extremely floral and bright on the nose with lavender, violets and dark berries. Orange peel too. Full-bodied and solid with firm tannins and a tight finish. Better in 2024.

Produttori del Barbaresco 2019 lanseras 1 mars i en upplaga om 4800 flaskor med nr 93942 och priset är 399 kr.

Ett kooperativ av världsklass

Bland böljande kullar i regionen Piemonte ligger kooperativet Produttori del Barbaresco med sin långa vinhistoria. Under 1894 gick nio vingårdsägare samman för att grunda kooperativet Cantina Sociali under ledning av av Domizio Cavazza, rektor för vinutbildningen i Alba och bosatt i Barbaresco. Det innebar också att vingårdsägarna fick tillgång till källaren i Cavazzas slott, där man kunde arbeta med vinframställningen. Men när facisterna tog över Italien i slutet på 20-talet lades verksamheten ner, vilket också innebar svåra tider för odlarna. Räddningen kom 1958 när prästen i Barbaresco, Don Fiorino Marengo, såg hur svårt de hade det och hjälpte nitton små odlare att starta Produttori del Barbaresco. De tre första årgångarna vinifierades i själva kyrkan, sedan byggdes en anläggning tvärs över gatan som fortfarande används.

En av de nitton grundarna var Celestino Vacca och idag är det hans son, Aldo Vacca, som leder kooperativet vidare. Sedan starten är det är det främst druvan Nebbiolo som odlas till de smakrika och lite tuffa men lagringvänliga viner. Medlemmarna får betalt efter kvalitet och inte mängd, vilket begränsar skördeuttaget men bibehåller fokus på det kvalitetstänk som alltid präglat kooperativet. Cirka 550 000 flaskor produceras årligen och idag anses kooperativet tillhöra världens främsta.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se