Grande Recolte 2018 & Puy Chéri Syrah Rosé 2018

Nya årgångar av klassikerna Grande Recolte & Puy Chéri

De klassiska rosévinerna Grande Recolte och Puy Chéri i nya, utmärkta årgångar

Grande Recolte 2018
Frankrikes äldsta vinregion; Provence, har mer än 2 600 års erfarenhet av att producera vin. Även om det genom historien producerats såväl vita som röda viner är det regionens bleka roséer som satt Provence på kartan och ständigt gör regionen högaktuell. Grande Recolte är det näst mest sålda rosévinet i sitt prissegment på Systembolaget.

Efter en utmanande och volymmässigt lilla årgång 2017 var det med glädje och lättnad som Château de Berne kunde summera skörden av årgång 2018 som en av de bästa på länge, mycket bra kvalitet och dessutom bra volymer. Mycket efterlängtat efter flera små årgångar! Dock var det var nära att även årgång 2018 skulle stöta på problem, men tack och lov var skörden precis över när de kraftiga höstregnen tog fart.

Château de Berne har producerat vin sedan 1750 och egendomen täcker 292 hektar av vinodlingar. Terroir är en ledstjärna och tillsammans med mångårig erfarenhet och kunnande är deras aldrig sviktande mål att framhäva just ursprunget i Grande Recolte. Grande Recolte 2018 bjuder på en ursprungstypisk doft med toner av persika, aprikos, röda vinbär och örter. Vinet är kraftfullt med en frisk, fyllig palett, välbalanserad syra och lång eftersmak.

Grande Recolte, 129 kr, art.nr 75286

Puy Chéri 2018
Sveriges varmaste sommar på över 200 år gjorde att rosésegmentet ökade kraftigt 2018. Under maj, juni och juli var Puy Chéri Sveriges mest sålda vin alla kategorier! Baksidan var att årgång 2017 tog slut redan i augusti. Nu är Puy Chéri äntligen tillbaka i utmärkta årgången 2018.

Sedan årsskiftet finns den nya årgången av Puy Chéri på Systembolaget. Årgången var något av ett mirakel i området Languedoc– ett mycket efterlängtat sådant! Efter flera år med små skördar fick manliksom i Provence äntligen en årgång med både rejäl volym och hög kvalitet. Och, man hade tur: skörden ägde rum under perfekta omständigheter men bara veckor senare drabbades området av skyfall och allvarliga översvämningar med stor materiell förstörelse. Värst blev läget öster om Carcassonne där huvuddelen av odlingarna för Puy Chéri ligger. Floden Aude steg 8 meter på mindre än ett dygn. En del vingårdar skadades men inte så allvarligt att produktionen för nästa år kommer att påverkas.

”We had some debris in about 20 hectars of the vineyards closest to the river, cars, big trees and roofs but the damage caused still was very limited – just some heavy cleaning up to do.” - the vineyard team, Foncalieu.

Puy Chéri 2018 är fortfarande ungt men tack vare den tidiga skörden helt färdigt utan minsta antydan till jästiga toner. Färgen är vackert ljusrosa – man pressar Syrahdruvorna direkt utan maceration, vinet är 100% Syrah. Doften är tydligt präglad av röda bär, vinbär, hallon och jordgubbar och här finns också klassisk fransk örtighet, ”garrigue”. Smaken är mycket bärig, helt torr och har en ren, fin och uppfriskande syra som också bär fram eftersmaken.

Puy Chéri, flaska 75 kr och box 209 kr, art.nr 2209

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72