Pingus och Flor de Pingus - Spanska dyrgripar exklusivt på  Systembolagets webblanseringar

Pingus och Flor de Pingus - Spanska dyrgripar exklusivt på Systembolagets webblanseringar

Den 7/2 lanserars årgång 2010 av mytomspunna Pingus och Flor de Pingus som exklusiva lanseringar på systembolaget. Till svenska marknaden har man lyckats få hela 12 flaskor av Pingus och årgången kommer inte att göra någon besviken.

Årgången som skämde bort vinmakarenEfter den exceptionella årgången 2009, och de svåra åren 2007 samt 2008, var det ingen som hade förväntat sig ännu ett exceptionellt år som 2010. ”Definitely, one was spoilt in 2010 to be a winemaker”, Peter Sisseck.

Den typiska kalla vintern, dubbla regnmängden mot 2009, och en mild men kylig vår försenade mognadsprocessen samt resulterade i en god vattenreserv. Detta åtföljdes av en mild sommar utan några konstigheter vilket innebar en långsam mognad, frånvaro av torka och möjlighet för druvorna att nå sin fulla potential. Druvorna skördades andra veckan i oktober, två veckor senare än föregående år.

Vingården är endast på 4,5 ha (drygt fyra fotbollsplaner!) och består av 80 år gamla stockar. De avstjälkade druvorna jäste i små 2 000-liters foudres. Den malolaktiska jäsningen skedde i nya franska ekfat och vinet lagrades sedan över 22 månader i 100% ny fransk ek.

Skördeuttaget är 11 hl/ha och den totala produktionen 6 000 flaskor. Buteljerad i slutet av september 2011. Från och med årgång 2010 är Pingus ekocertifierad.

1995 buteljerades Pingus första årgången med avsikten att göra ett ärligt vin som fångat essensen av sin terroir genom gamla inhemska stockar av Tinta del País (Tempranillo). Vinet, som namngavs efter Peters Sissecks smeknamn ”Pingus”, skrev sedan historia som det första spanska vinet någonsin som blivit utnämnt till en av världens 100 bästa viner av The Wine Advocate med sina respektabla 98 p. Robert Parker beskrev det som ”One of the greatest and most exciting wines I have ever tasted”.

Pingus skapade också rubriker när en fjärdedel av den första och extremt begränsade årgången 1995 (2 000 flaskor) sjönk i Atlanten!

Flor de PingusFlor de Pingus består av en mosaik av 16 olika vingårdar i olika åldrar på 23 ha som blandas samman till en unik karaktär och personlighet. Druvorna selekteras noggrant för hand ute i vingården och sedan ytterligare en gång efter avstjälkningen. Varje lott från respektive vingård vinifieras separat i 4 000-liters ståltankar. Kallmaceration åtföljs av spontan alkoholjäsning. Den malolaktiska jäsningen sker i nya och ett år gamla franska ekfat för att sedan lagras över 18 månader i 50% nya och 50% ett år gamla franska ekfat. Skördeuttaget är 21 hl/ha och den totala produktionen 60 000 flaskor. Buteljerad i juli 2012.

Flor de Pingus

Druva: 100% Tempranillo

Art.nr: 99272

Pris: 599 kr

Antal flaskor: 288 st

Passar till: Lamm, hängmörad entrecote & elegantare vilträtter.

Pingus

Druva: 100% Tempranillo

Art.nr: 99273  Pris: 5399 kr

Antal flaskor: 12 st

Passar till: Lamm, hängmörad entrecote & elegantare vilträtter.

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB

jorn.ek@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.