Roodeberg 2017

Roodeberg 2017

För oss är det alltid lika spännande med en ny årgång av Roodeberg! Vi – och Systembolaget – har haft vinet i mer än 20 år och blivit en av svenska folkets favoriter, vi är den största enskilda marknaden för Roodeberg.

Grunden är fortfarande densamma som när Dr. Charles Niehaus först skapade vinet 1949, alltså en mycket fri tolkning av begreppet bordeauxblend. Nu som då är det Cabernet Sauvignon som spelar första fiolen, övriga druvor i blenden, delvis i takt med den sydafrikanska vinnäringens utveckling, delvis som ett uttryck för de olika vinmakarnas konstnärliga frihet.

Med 2017 fullbordas en utveckling som pågått under många år, merlotandelen har efter att successivt ha reducerats nu helt strukits ur blenden – de flesta är väl eniga om att denna i och för sig utmärkta druva sällan visar sig från sin bästa sida i Sydafrika. Det är helt enkelt för soligt och varmt och man tvingas ofta skörda innan den fenoliska mognaden är på plats med gröna och stjälkiga aromer som resultat.

Nu tar de båda karaktärsstarka druvorna Tannat och Petit Verdot helt över Merlots forna roll i blenden som därmed blir klart inspirerad av storebror Roodeberg Reserve. Litet mera färg, litet mera struktur och i vårt tycke ett ännu intressantare vin, dock stilmässigt på solid Roodeberggrund.

Årgång 2017 gav röda viner av hög kvalitet i Sydafrika. Det var det andra mycket torra året i rad men det fanns fortfarande vatten i reservoarerna – något som tyvärr inte blev fallet 2018 då torkan blev svår med omfattande vattenransoneringar. Årgången var varm men i princip helt befriad från de sedvanliga värmeböljorna med temperaturer över 40 grader, februari som är den viktigaste månaden för de blå druvornas mognad blev också något svalare än normalt med påfallande stora temperaturvariationer mellan dag och natt. Sammantaget gav detta små druvor med utmärkt koncentration och färg, bra syra och tannin var ett annat plus.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72