Astellas stolt sponsor av World Transplant Games 2011

Den 17-24 juni samlas transplanterade personer från hela världen i Göteborg för att tävla mot varandra i World Transplant Games. HKH Prins Daniel är högste beskyddare av tävlingarna som går av stapeln för 18:e gången och är lika mycket ett tillfälle för transplanterade att träffas som ett tillfälle att sprida kunskap om organdonationer för att försöka komma tillrätta med den organbrist som råder världen över.

– Väntan på ett nytt organ är fortfarande alltför lång för många patienter. World Transplant Games ger transplanterade deltagare en möjlighet att visa Sverige och den övriga världen hur man efter en organtransplantation kan återgå till ett normalt liv. Organdonation är en förutsättning för organtransplantation. Förhoppningen är att få fler personer att anmäla sig som organdonatorer, säger Mats Persson, VD på Astellas Pharma.

Som ett viktigt led i Astellas globala CSR-arbete (corporate social responsibility) har företaget sponsrat World Transplant Games sedan1993. Syftet med World Transplant Games är att visa på framgångarna med transplantationer och få fler att ta ställning till organdonation och meddela sin vilja till sina anhöriga, samt även gärna via donationskort eller donationsregistret.

– Eftersom vi är en världsledande aktör inom transplantationsområdet är det helt naturligt för oss att sponsra spelen. Vi kommer dessutom finnas på plats som volontärer i Göteborg då de flesta av våra nordiska medarbetare kommer att arbeta som funktionärer under tävlingsveckan. Det här är en fin möjlighet att träffa dem som använder våra mediciner, fortsätter Mats.

Om World Transplant Games 2011

World Transplant Games, 17-24 juni 2011 i Göteborg, är en internationell idrottstävling för organtransplanterade. Här möts drygt två tusen transplanterade deltagare från 55 länder i åldrar från 8 år till över 80 år och tävlar i 13 olika idrotter. Det är 18:e gången spelen hålls och första gången i Sverige. Syftet med World Transplant Games är att visa på framgångarna med transplantationer och få fler att ta ställning till organdonation och meddela sin vilja till sina anhöriga, samt även gärna via donationskort eller donationsregistret.

Om Astellas och transplantation

Astellas är en stor aktör inom transplantationsområdet. Företagets produkter erkänns över hela världen för sin effekt att förhindra organavstötning efter en njur-, lever- eller hjärttransplantation.

Astellas har ett fortsatt fokus på att investera i sin pipeline av möjliga framtida immunsuppressiva behandlingar. Med fortlöpande investeringar i nästan 100 europeiska kliniska studier strävar Astellas kontinuerligt efter att förbättra transplantationsvården genom att utveckla både nya behandlingar och innovativa terapier som är riktade mot särskilda reaktionsvägar.

För ytterligare information kontakta:

Mats Persson, VD Astellas Pharma Norden
telefon: +45 43 43 03 55
e-post: mats.persson@dk.astellas.com

Astellas är ett internationellt läkemedelsföretag som bedriver forskning och utveckling främst inom urologi, transplantation, infektion, smärta, dermatologi och onkologi. Med en global närvaro och ca 15 000 anställda är Astellas målsättning att höja livskvaliteten för människor runt om i världen genom att erbjuda innovativa och pålitliga läkemedel och produkter. Astellas har ca 130 anställda i de nordiska länderna och huvudkontoret ligger i Glostrup, Danmark. Kontoret ansvarar för försäljning, marknadsföring, administration och klinisk forskning i Norden.