​Pressinbjudan - Barnallergiforum

Astma- och Allergiförbundet bjuder in media till föreläsningar under Barnallergiforum den 20 november

Programmet är inriktat på att ge praktisk kunskap och vägledning omkring allergiproblem i skolan. Målet är att det som tas upp under dagen ska kunna utnyttjas i skolverksamheten för att förbättra mötet med allergiska elever. Hela programmet finns här.

Datum: 20 november 2014
Tid:
8.00 – 17.00
Plats:Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2, Stockholm.

Dagen inleds med att David Peter Wyon berättar om resultaten av sin forskning om hur människor påverkas av faktorer i innemiljön. Med 40 års erfarenhet har han visat hur relativt små förändringar av luftkvalitén kan ha stor betydelse för prestationer, bland annat för elever i skolan. Om luftomsättningen i klassrummen ökar skulle även skolprestationerna öka - en fördubbling av ventilationens luftflöden gav ca 15 procent ökad prestation hos skoleleverna.
David Peter Wyon är forskare och gästprofessor på International Centre for Indoor Environment and Energy vid Danmarks Tekniska Universitet (DTU) i Köpenhamn.

Ur programmet

Hälsosamma val av inredning och material

Säker mat i skola och förskola

Hur påverkar inomhusluften inlärning och skolprestationer?

Allergironden – hjälp för en bättre arbetsmiljö

Hur kan skolverksamheten anpassas till elever med astma och allergi?

Helhetsgrepp på allergifrågorna i kommunen, så här arbetar allergikommittén i Lund

En giftfrivardag för barn i förskolan

Hur tar vi hand om barn med anafylaxi (allergichock) i skolan?

Föranmälan via e-post till Eva-Maria Dufva, pressekreterare,
eva-maria.dufva@astmaoallergiforbundet.se
mobil 070- 588 72 88

För ytterligare frågor om programmet, vänligen kontakta Ulf Brändström, kanslichef,ulf.brändström@astmaoallergiforbundet.se tel 070 – 795 22 86.

• klassrumspeng
  • barnallergiåret