Sjuk av jobbet?

Frisörer, vårdpersonal, bagare, målare, byggnadsarbetare och florister är bara några av de yrkesgrupper som utsätts för allergiframkallande ämnen i jobbet. Men måste jag sluta arbeta om jag får kontaktallergi? Vad finns det för risker i jobbet om jag har luftvägssjukdom? Och vad ska jag göra om jag får handeksem?

Den 6 december 2011 arrangeras årets stora konferens Allergi i arbetslivet

Ingenjörshuset Citykonferensen i Stockholm. Landets mest sakkunniga på området svarar för

föreläsningar och plenumdebatt och du möter medicinska experter likaväl som representanter för Socialförsäkringsutredningen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Svenskt Näringsliv, LO, Arbetsmiljöverket, HANDISAM och Handikappförbunden.

Förmiddagen ägnas åt medicinska frågor kopplade till arbetsrelaterad allergi, medan eftermiddagen är vikt åt att diskutera vad samhället kan göra för människor som får allergiska besvär genom jobbet.

Konferensen riktar sig till alla som kommer i kontakt med allergifrågor i arbetslivet: arbetsgivare, fackförbund, företagsläkare och annan personal inom företagshälsovården, handläggare på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, arbetsmiljöinspektörer, yrkesvägledare, skolsköterskor, skyddsombud, politiker, media samt intresserad allmänhet.

Tid: Tisdagen den 6 december klockan 9.00-16.00

Plats: Ingenjörshuset, Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46 i Stockholm

Arrangör: Astma- och Allergiförbundet

Ett fullständigt program finner du på www.astmaoallergiforbundet.se/arbetslivs.aspx

Vill du nå någon av moderatorerna eller föreläsarna före konferensen eller boka intervju under konferensdagen? Ta kontakt med Catharina Bergsten, pressansvarig, 070 – 608 41 97, catharina@bergstenmedia.se

Du behöver inte ackreditera dig inför konferensen, det räcker att visa presskort vid registreringen.

• arbetsförmedlingen
  • lo
  • handisam
  • handikappförbunden.

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkäsnlighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.