Vi vill veta allt innehåll i mat och dryck

Flera hundra tusen svenskar kan vara drabbade av allergier till följd av dolda tillsatser och bekämpningsmedel i vin. Det avslöjar TV4:s Kalla Fakta i ett reportage i söndags. Det visar hur viktigt det är att det finns ett regelverk som visar allt vad mat och dryck innehåller.

-  Många av våra medlemmar reagerar när de dricker vin. Vi vill ha rätt att veta allt som finns i det vi äter och dricker, det behövs ett regelverk för att det ska fungera, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Men det är inte bara när det gäller vin som det är svårt att veta vad vi stoppar i oss. Astma- och Allergiförbundet har tidigare i år uppmärksammat att när det gäller maten vi äter på krogen finns det idag inga som helst rättigheter att få veta vad maten innehåller.

-  Oavsett om maten serveras på krogen eller om vi handlar mat i en affär vill vi veta allt vad maten innehåller. För våra medlemmar är det helt nödvändigt. Ingen ska behöva bli sjuk på grund av att man inte kan se om en produkt innehåller ett visst allergen eller andra tillsatser, säger Maritha Sedvallson.

Från och med slutet av 2014 har Sverige dock möjlighet att utnyttja de möjligheter som en ny EU-förordning ger, att kräva av restauranger att de informerar sina gäster om allt som maten de serverar innehåller.

Förordningen ger medlemsländerna möjlighet att tvinga restaurangerna att antingen informera om ett begränsat antal allergener eller kräva av restaurangerna att dessa informerar om allt som maten innehåller. Astma- och Allergiförbundet har därför alltsedan den nya förordningen antogs av EU agerat för att konsumenterna ska få fullständig information om det maten innehåller. Detta krav har ett starkt stöd från den grupp som är särskilt berörd av frågan – människor med matallergier.

I media rapporteras att restaurangbranschen argumenterar för att Sverige endast ska införa förordningens minimikrav på restaurangerna som då endast ska åläggas att informera om ett begränsat antal allergener i maten som serveras. Astma- och Allergiförbundet är nu oroligt för att den reglerande myndigheten Livsmedelsverket är på väg att vika sig för påtryckningar från handeln-, livsmedels- och restaurangbranscherna. Om detta skulle ske innebär det ett stort svek mot en femtedel av Sveriges befolkning – en möjlig seger förvandlas till något halvdant.

Inom någon månad kommer Livsmedelsverket att lämna ett förslag om vilka krav som kommer att riktas mot restaurangerna. Blir det självklart att restauranggäster ska ha rätt att få information om allt som maten innehåller?

För mer information:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 - 661 54 75
Ulf Brändström, kanslichef, 070 - 795 22 86
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070 - 588 72 88.

• mat
  • märkning av mat