Grattis Pippi på födelsedagen!

Grattis Pippi på födelsedagen!

”Nu firar vi så att det brakar i hela Villa Villekulla”

Nedräkningen inför Pippi Långstrumps 70-årskalas har börjat och det blir ett hejdundrande firande både i Sverige och i resten av världen.

- Vi vet att många barn – och en hel del vuxna – vill fira Pippis födelsedag. Och det kommer erbjudas gott om möjligheter runt om i världen så att alla ”Pippi-fans” kan fira så det brakar, säger Saltkråkans vd Olle Nyman.

Den 21 maj infaller själva födelsedagen. Det var det datumet som Astrid Lindgrens dotter Karin fick manuskriptet i present på sin tioårsdag. I Sverige går det stora kalaset av stapeln på Skansen i Stockholm den 23 maj som börjar kl. 10 och håller på ända fram till kl. 17. Under dagen bjuds det på skattjakt, cirkuslekar, inte nudda marken-bana, Pippimarknad, pannkakor och, förstås, ett sockerdricksträd. Dessutom gästspelar Astrid Lindgrens Värld hela dagen. Det blir allsång med fröken Prysselius och två stora teaterföreställningar på Sollidenscenen.

-Vi laddar för fullt och förbereder oss för många kalasgäster. Nu ska det bli fira av! säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Efter Skansen åker Pippi hem till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld för att ställa till med kalas varje dag under hela sommarsäsongen.

- Det skall bli jättekul att få fira Pippi! Det kommer att märkas på flera ställen i vår park och inte minst i Villa Villekulla där vi avslutar varje dag, från den 12 juni, med att Pippi firar födelsedag, säger Joacim Johansson, vd Astrid Lindgrens Värld.

Men resten av världen vill förstås också hylla Pippi. I samarbete med Svenska institutet och Sveriges ambassader i utlandet ser Saltkråkan AB till att så många som möjligt får vara med på firandet. Under året uppmärksammas födelsedagen i Stillahavsregionen, Malaysia, Österrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Makedonien, Serbien, Estland, Indonesien, Bosnien och Hercegovina, Chile, Albanien, USA, Japan, Frankrike och på Cypern och i flera andra länder. Följ gärna firandet i sociala medier via #Pippi70.

- Efter 70 år är Pippi fortfarande lika aktuell och en förebild för många barn, inte minst flickor, runt om i världen. Hon är modig, rolig, spännande och hon prövar våra uppfattningar och där finns också en allvarsam och seriös sida. Pippi är helt enkelt intressant på alla sätt och vis, säger Emma Jansson, Projektledare på Svenska institutet.

Hedersgäster på alla Pippi-kalas är förstås barnen. Saltkråkan AB vill ge alla barn chansen att delta. Därför har vi satt ihop ett födelsedagspaket som förskolor, skolor, fritidshem och bibliotek kan få om man vill göra ett eget Pippi-kalas. I paketet ingår affischer, dekorationer, kalastips, lekidéer och bilder och kan beställas från info@saltkrakan.se.

- Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur. Pippi Långstrump, 9 år.