Stiftelsen Solkatten söker kulturprojekt

Stiftelsen Solkatten söker kulturprojekt

Astrid Lindgren startade på sin tid en liten stiftelse som heter Solkatten. Stiftelsen har uppdraget att verka för barns och ungdoms bästa och har sedan 1989 stöttat olika kulturprojekt med inriktning på barn- och ungdomslitteratur samt forskning kring barnkultur. Ibland kan en summa på 5.000 kronor vara det som avgör om ett projekt blir av eller inte. Ibland behövs det mer, några större projekt har förstås fått större belopp. Det viktiga är att det är kultur för barn och ungdom som står i fokus.

I år har Solkatten ovanligt få bidragssökande och vi försöker därför uppmärksamma er som har viktiga och bra projekt att göra en ansökan.

Solkatten instiftades 1986 när Astrid Lindgren fick LEGO-priset. Det första bidraget var 100.000 kronor och betalades 1989 ut till en Litteraturpedagogtjänst vid Svenska Barnboksinstitutet. Sedan dess har olika belopp delats ut varje år. Förra året fick 9 olika projekt pengar, t.ex. ett biblioteksprojekt i Irak – Svenskirakiska Solidaritetskommittén och ett i Sverige – Rapatac. Andra mottagare genom åren har varit bland andra Svenska Barnboksakademin, Barnpoesifestivalen, Skrivarläger i Öckerö, Edboskolan i Huddinge, tidskriften Opsis Barnkultur, Biblioteket Bokskogen, Slangbellan, Tidskriften Ponton och ett inspirerande projekt ”Nobel i Rinkeby” med eldsjälen Gunilla Lundgren, som i ett samarbete mellan skola, bibliotek och Nobelmuséet inleder varje höst med orden ”Någon av er kan få Nobelpriset!” till barnen. Och Nobelpristagaren i litteratur besöker dem i december varje år.

Mer om stiftelsen kan du läsa här: www.saltkrakan.se/lar-kanna-saltkrakan

Välkommen med din ansökan senast den 16 mars.