Vissa projekt känns otroligt viktiga

Vissa projekt känns otroligt viktiga

Vårt dagliga jobb på Saltkråkan handlar om att verka för att så många barn som möjligt över hela världen kan få läsa Astrid Lindgrens böcker. Astrid talade ofta om den glädje hon själv haft av att läsa böcker och om det mirakel som sker i huvudet på barnet som läser. Hon talade om lukten av böcker, om olika sätt att läsa böcker, om hur hon och hennes syskon levde och lekte sina böcker och om hur viktigt det är att få ta del av läsäventyr som barn, för böckerna är ett förtrollat land.

Ingen kan uttrycka sig och förmedla den känslan så väl som Astrid själv, men vi kan i alla fall jobba målmedvetet med att ge barn möjligheten att uppleva samma sorts mirakel. Vi letar nyfiket efter nya möjligheter där hennes berättelser kan göras tillgängliga för barn och unga. Det finns projekt som känns extra viktiga för oss att stödja. När vi för tre år sedan fick frågan från Martin Widmark om att stödja hans projekt En läsande klass kändes det självklart för oss.

Efter tre års arbete kunde Martin och hans team i våras presentera resultatet. Nu finns en studieplan för årskurs 1-6 där man kan ta del av de otroligt viktiga läsförståelsestrategierna, 800 texter från olika upphovsmän och en ofantlig mängd tips och råd i arbetet med att öka läskunnighet och läsintresse bland Sveriges skolbarn. Redan nu har flera tusen lärare klivit på projektet och arbetar med materialet som finns lättillgängligt på webben och på Facebook sker ett öppet och generöst utbyte av idéer och planer. Föräldrar är en minst lika viktig målgrupp som lärare, eftersom en stor del av barns läsning förhoppningsvis sker i hemmet.

Det är med stolthet vi ser vad Martin hittills har åstadkommit och vi tror att det här projektet verkligen kan skapa en förändring. Vi kommer fortsätta stödja Martin i hans arbete och med lika mycket pirrande magkänsla invänta nästa Pisaundersökning.