En miljon träd planteras och bevaras av Avisera

Enligt FN:s nya klimatrapport är de närmaste tio åren helt avgörande för att undvika katastrofala klimateffekter, och insatser krävs för att den globala uppvärmningen inte ska överstiga 1,5 grader.

Förpackningsföretaget Avisera tog under 2017 fram produktmärkningen ÅterBära™ för att göra det enklare för företag att minska sina CO2-avtryck vid inköp av förpackningar, trycksaker och butiksemballage.

Produktmärkning mot klimatförändringarna

Tillsammans med en hållbarhetsbyrå analyserades majoriteten av Aviseras sortimentet av tryckta produkter. Man tog reda på hur mycket koldioxid som genereras under varje produktionssteg. Varje produkt märkt med ÅterBära klimatkompenseras sedan koldioxidutsläppen genom ett certifierat trädplanteringsprojekt i Colombia.

Trädplanteringsprojektet har haft stor betydelse genom att skapa arbetstillfällen för lokalbefolkningen och återställa skadad mark, som därmed främjar djur- och växtlivet i den skog som hittills har återplanterats.

En miljon träd
Sedan 2017 har Avisera tillsammans med sina kunder kunnat kompensera för hela 7644 ton koldioxidutsläpp, vilket motsvarar bevarande och plantering av över 1 000 000 träd.

Bland de som väljer klimatneutrala förpackningslösningar finns stora svenska varumärken, som Haglöfs, J.Lindeberg, Apoteksgruppen, Nudie Jeans, Designtorget och Vagabond.

Hållbarhetsansvarig Rosanna Lundgren om projektets framgång

– Vi är stolta över att kunna leda den här utvecklingen i förpackningsbranschen och ser ÅterBära som ett positivt tillskott till vårt eget och andra företags miljöarbete, säger Rosanna Lundgren, Head of Sustainability på Avisera. All typ av produktion, vare sig det gäller ett klädesplagg eller en papperspåse, påverkar miljön. Det vi gör för att arbeta mot en mer hållbar värld är att välja fabriker som lever upp till våra krav, att erbjuda resurssnåla produkter, energieffektivare produktioner och att som standard klimatkompensera för de växthusgaser som produkterna faktiskt genererar.

ÅterBära-projektet har gett oss kvittot på att det går att göra en väsentlig skillnad, vilket motiverar oss att fortsätta att hitta nya hållbara lösningar för oss, våra kunder och vår omvärld, avslutar Rosanna Lundgren.