Fem konsekvenser av klimatkompensering

Visste du att cirka 19 procent av de totala koldioxidutsläppen kommer från skogsavverkning? Det betyder större klimatpåverkan än hela världens transportsektor. Ur ett klimatperspektiv är därför nyplantering av träd en avgörande del av lösningen för att nå de globala klimatmålen.

Trädplanteringens fem (goda) effekter

1. Social hållbarhet

Projektet skapar jobbtillfällen vilket förbättrar familjers levnadsvillkor och försörjning. Exempel på jobb i plantskolorna är uppgifter som befruktning, gallring och skörd.

2. Återställning av naturliga habitat i regnskogen

Utbildningar hålls för att bevara utrotningshotade träd och växtarter.

3. Återplantering

..av Cederträ, Ek, Mahogny och spansk Alm.

4. Minskad markerosion och avrinning av vatten

..vilket bidrar till en säkrare vattenförsörjning.

5. Träden tar upp koldioxid

Projektet kommer under en 30-årsperiod att bidra till cirka 118 485 tCO2e utsläppsminskningar. För att säkerställa att de beräknade CO2-reduktionerna uppnås har det inrättats en buffert på 30% av ytan som inte ingår i beräkningarna. Bufferten används för oförutsedda händelser som exempelvis skogsbränder.

Hur kan jag klimatkompensera?

Som ett förpackningsföretag vill Avisera säkerställa att du som kund får möjligheten att ta ett helhetsgrepp kring din klimatpåverkan - inklusive det som genereras från dina förpackningar och påsar. Genom valet av produktmärkningen ÅterBära, klimatkompenseras dina förpackningars utsläpp genom Gold Standard-certifierad trädplantering i Colombia.

Vad är en klimatneutral förpackning?

En klimatneutral förpackning, papperskasse eller tygpåse innebär att man räknat ut och klimatkompenserat för produktens koldioxidutsläpp under hela livscykeln. Alltså från det att bomullsfröet sätts i jorden, till att en färdigproducerad och tryckt påse når mottagaren.

Riktigt så enkelt är det såklart inte. Men genom att välja att gå från en vanlig (icke-klimatkompenserad) förpackning till en klimatneutral, minskar man som företag inte bara sina avtryck, man gör ett val som får konsekvenser. Goda sådana.

• Pappersindustri

• plastdirektiv