1 krona mer per liter till mjölkbonden

1 krona mer per liter till mjölkbonden

Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, kommer under tre månader att ge 1 krona extra per liter till den svenska mjölkbonden.

Den höjda ersättningen kommer inte att drabba konsument.

– Vi gör det i ett akut läge och för att ge politikerna rådrum att genom den nya budgeten från årsskiftet långsiktigt säkra konkurrenskraften och lönsamheten i den svenska mjölk- och köttproduktionen, säger Anders Strålman, vd och koncernchef Axfood.

Den extra kronan införs i tre månader, från 1 oktober till sista december 2015, och gäller all svensk färskmjölk av det egna varumärket Garant.

Höjningen i ersättning öronmärks att gå direkt och oavkortat till de svenska bönder som levererar mjölk till mejeriet.

Mjölkpriset i butik blir detsamma, så den extra kronan kommer inte att tas ut i konsumentledet.

–Det blir förstås en stor extra kostnad för oss som bolag, men vi är beredda att nu dra vårt strå till stacken i det akuta läge som uppstått, säger Anders Strålman.

För ytterligare information:

Hans Holmstedt, inköpsdirektör Dagab; 070-551 7517
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 258. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning till företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal. Butikskedjorna skickar också ut egna pressmeddelanden som presenteras under respektive varumärke. För att läsa dessa sök på respektive kedjenamn.