Anders Quist chef för affärsutvecklingen på Axfood AB

Anders Quist, vice vd på Willys AB, blir ny affärsutvecklingschef på Axfood AB. Han tillträder sin nya tjänst den 1 september. Anders Quist har ett långt förflutet inom både Axfood-koncernen, där han varit med från starten år 2000 och utvecklat Willyskedjan, och inom dagligvaruhandeln där han dels var med och startade lågprishandeln i Stenungsund, dels var med att utveckla Billhäll-kedjan som kom att ingå i Axfood. Anders Quist har också ett sjuårigt förflutet som egen köpman med tre butiker. - Jag har jobbat hela mitt vuxna liv inom dagligvaruhandeln och att arbeta med affärsutveckling är en naturlig del av mitt yrkesliv. Det är också viktigt för en koncern som Axfood att ha någon utanför linjedriften som kan ägna sig åt sortimensstrategi, prissättning och konceptförändringar på heltid. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Anders Quist, 54 år. - Med den snabba utveckling som råder inom dagligvaruhandeln behöver vi någon med Anders Quists erfarenhet, kunskap och kontaktnät inom vårt strategiska arbete, konstaterar Anders Strålman, Axfoods koncernchef. Anders Quist tillträder tjänsten som affärsutvecklingschef den 1 september och kommer att ingå i koncernledningen som utökas till elva personer. För ytterligare information, kontakta: Anders Quist, affärsutvecklingschef Axfood AB 031 733 31 02, eller 070 828 42 82 Cecilia Giertta, kommunikationsdirektör Axfood AB 070 593 64 08 Ingmar Kroon, presschef Axfood AB 070255 22 72 Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 220 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm, Nordiska Listan, Large Cap. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 46 procent av aktierna.