Axfood Snabbgross öppnar butik i Umeå

Den 9 mars öppnar Axfood Snabbgross sin tjugoandra butik i Sverige – den här gången i Umeå.

Den nya butiken blir en av Europas modernaste restauranggrossister och skapar samtidigt ett 15-tal nya arbetstillfällen på orten.

Den 2 000 kvadratmeter stora butiken på Västerslätt i Umeå är byggd med höga krav på hållbarhet. Det blir också en av kedjans mest moderna - med ett brett och starkt erbjudande vad gäller sortiment till såväl restaurang, café som övrig företagsmarknad.

I Umeå blir Axfood Snabbgross ensam i sitt slag med en cash&carry-butik som riktar sig speciellt till restaurang-, café- och företagsbranschen.

– Umeå är en stad och i en region med stor tillväxt där det händer mycket spännande på restaurangsidan. Vi hoppas genom ett brett utbud, personlig service och hög tillgänglighet tillföra ytterligare en dimension så att restauranger, caféer och fastfood-butiker ska kunna utveckla sina egna verksamheter på bästa sätt, säger Stina Hägglöf, butikschef Axfood Snabbgross i Umeå.

Klockan 19.00 den 9 mars klipper hon, tillsammans med Axfood Snabbgross vd Irené Waldemarson, bandet som betyder butiken officiellt invigd.

På premiärdagen håller butiken extra öppet från 07.00 till 21.00 med en mängd fina öppningserbjudanden till alla kunder.

Axfood Snabbgross har sedan tidigare även butik i såväl Luleå som Sundsvall.

Butiksfakta:

Yta: Totalt 2 000 kvm, varav 1 500 är säljyta.

Antal anställda: 12-15

Öppettider: Måndag-fredag 07.00-18.00 lördag 08.00-14.00 samt söndag 10.00-14.00

Besöksadress: Förrådsvägen 13 i Umeå.

Irene Waldemarson, VD Axfood Snabbgross, telefon 08-553 993 38

Henrik Andersson, marknads- och affärsutvecklingschef Axfood Snabbgross, telefon 08-553 994 49

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar´n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

Regioner

Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal.Butikskedjorna skickar också ut egna pressmeddelanden som presenteras under respektive varumärke. För att läsa dessa sök på respektive kedjenamn.