Axfood testar e-handel till konsument

Nu inleder Axfood AB ett pilotprojekt med e-handel till konsument.

100 utvalda kunder, i ett första steg bara egna anställda, kan från och med 22 april beställa sina matvaror online från Hemköps butik vid Torsplan i Stockholm och sedan hämta eller få dem hemkörda direkt till dörren.

Det är första steget i ett pilotprojekt. I höst utvidgar vi testet till ytterligare två av våra butiker i Stockholm, säger Axfoods vd Anders Strålman.

De närmaste tio åren kommer den summa svenska folket lägger på e-handel att öka dramatiskt, från 54 till cirka 300 miljarder kronor. Det spår Handels utredningsinstitut, HUI, i en ny rapport.

Här utgör dagligvaruhandeln en viktig del och intresset att få sin mat hemkörd till dörren ökar snabbt, främst bland konsumenter, oftast i storstad, som har ont om tid.

–Vi märker ett ökat intresse för e-handel bland alla våra kunder, säger Anders Strålman som ser digitala affärer som ett viktigt komplement till den traditionella butikshandeln i framtiden.

Att handla sin mat online har haft en tillväxt på runt 40 procent om året, men då från mycket låga volymer sett till dagligvaruhandelns totala omsättning.

Det finns också en del utmaningar, bland annat inom logistik och hur kyl- och frysvaror hanteras.

–Vi ser spännande möjligheter i denna tillväxt, i kombination med den digitala utvecklingen som sker. Inom en femårsperiod kommer troligen digital handel av mat att stå för en betydande större andel, tror Anders Strålman.

Axfood har redan i dag en omfattande e-handel med mat, men då i form av business to business (BtB) via Axfood Närlivs och Axfood Snabbgross som erbjuder e-handel till sina kunder. De levererar också mat till Linas Matkasse och Middagsfrid.

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Axfood Sverige. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.