”Det blir en grön jul” - ­med ekologisk skinka som räcker till alla

”Det blir en grön jul” - ­med ekologisk skinka som räcker till alla

När det gäller julmaten följer vi svenskar gärna traditionen med skinka, köttbullar. prinskorv, sill och ägg högst upp på topplistan.

Men det ekologiska och vegetariska inslaget väntas få ett allt större genomslag på årets julbord.

Vi ser ut att gå mot en allt grönare jul. I fjol stod den ekologiska julskinkan för tio procent och vi räknar med en ökning på närmare 20 procent den här julen, säger Hans Holmstedt, inköpsdirektör på Axfood med butikskedjor som Willys, Hemköp, Tempo och Handlarn.

Julen är, tillsammans med nyår, påsk och midsommar, en av årets största mathelger. Onsdagen 23 december väntas bli den dag då flest svenskar handlar sin julmat.

Därför är rådet att vara ute i god tid, både för att slippa julstress men också att få det som alla önskar av julbordet.

Exempelvis Garants traditionella färdigkokta julskinka som fick betyget 5+ i Aftonbladets stora skinktest 2015 och därmed också ”bäst i test” - och som förväntas bli extra populär i butikerna det här året.

Från vissa håll finns en oro att den ekologiska julskinkan inte ska räcka till. Men så är fallet inte hos våra kedjor. Den räckte i de flesta fall till alla i fjol och vi räknar med att klara efterfrågan även detta år, säger Hans Holmstedt.

Nytt för i år är exempelvis smakrika Garant Brantevikssill, men det ekologiska och vegetariska slår också igenom bland nyheterna med exempelvis grönkålsbites från Garants djupfrysta vegoserie som kom lagom till julhandeln.

Slutsats: En traditionell jul, men också en jul med ökad efterfråga på ekologisk julskinka, ekologisk senap, ekologisk färs till köttbullarna och vegetariska alternativ.

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.