Hemköp öppnar två butiker i Värnamo

Måndagen den 1 september öppnar Hemköp sina två första butiker i Värnamo. De två butikerna har tidigare varit Sparbutiker i Samuelssonsgruppen. En av butikerna ligger i centrala Värnamo och den andra något större enheten är placerad i externläge i Gröndalsområdet. Hemköpsbutikerna erbjuder kunden ett brett och djupt sortiment, där färskvaror och personlig service är de allra viktigaste komponenterna. Som första steg ska butikerna profileras om efter Hemköps nya design. Ett 40-tal Hemköpsbutiker renoveras under året och byggs om utifrån den nya designen, ett sätt att anpassa butikerna till nya kundbehov och trender inom handeln. Hemköpskedjan fördubblar investeringen i sina butiker under 2003 till 170 miljoner kronor. – Det är roligt att Värnamoborna nu också får ta del av det Hemköp kan erbjuda, ett sortiment på cirka 12.000 artiklar, där färskvaror och personlig service är de allra viktigaste delarna. Målet med de två butikerna är att de ska bli marknadsledande i Värnamo. Eftersom vi inte är etablerade på orten sedan tidigare underlättar det med två enheter på en gång, säger Carl-Erik Möller, vd på Hemköp. All personal som vill kommer att övergå till Hemköp. Butikerna kommer att renoveras under september och samtidigt hålla öppet för kunderna. Invigningen av de färdiga butikerna är den 25 september, då finns tillfälle för intervju med VD Carl-Erik Möller. Hemköp Värnamo Gröndal Adress: Träffgatan, Gröndals Centrum, 331 53 Värnamo Tel: 0370-69 35 00 Butikschef: Mikael Forsman Hemköp Värnamo City Adress: Enehagsvägen 2, 331 31 Värnamo Tel: 0370-30 15 75 Butikschef: Henrik Svensson För ytterligare information kontakta gärna: Carl-Erik Möller, VD, Hemköpskedjan, 070-547 94 06, carl-erik.moller@hemkop.se Maria Strömbäck, informatör, Hemköp, 070-669 98 23, maria.stromback@axfood.se Fakta om Hemköp Hemköp står för kvalitet, hälsa och miljö. Hemköps cirka 90 butiker (inklusive Billhälls 10 butiker i Västsverige) omsätter 7 miljarder kronor och finns på 70 orter i landet, från Boden i norr till Malmö i söder. De flesta Hemköpsbutikerna har öppet mellan 8-22 alla dagar. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver parti- och detaljhandel med bland annat de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt franchisekonceptet Spar. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kronor. Antalet årsanställda är drygt 8 000 personer. Bolaget omfattar cirka 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 9 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. Mer information om Axfood och Hemköp finns på www.hemkop.se och www.axfood.se